Hilsen fra Rexville af Susanne Staun

Oprettet: 17.10.2011 - 11:21

Bog: "Hilsen fra Rexville" af Susanne Staun

Krimi - Maria Krause er retsmediciner i Odense, dygtig men med et problemfyldt privatliv -Hun involverer sig i en sag om børnemishandling af værste skuffe - Samtidig modtager hun bekymrende ma

Susanne Staun

Fantastisk thriller fra velskrivende forfatter og uhyrligt, uhyggeligt univers der bliver åbnet for i ’Hilsen fra Rexville’

To-årig pige bliver overhældt med ætsende væske mens hun sover til middag i sin barnevogn på altanen. Grumt udgangspunkt, men det er skam taget fra virkeligheden. Også i bogen går forældrene fri, til trods for at de var de eneste der var i nærheden af barnet i de timer væsken blev overhældt - frygteligt at det sker i dagens Danmark og absolut relevant at tage op til debat.  Som Susanne Staun siger ”den form for huller i retssystemet nærmest tigger om selvtægt”.

For mig er ’Hilsen fra Rexville’, udover at være en barsk historie også et glædeligt gen”syn” med retsmedicineren Maria Krause og ikke mindst hendes farverige veninde Nkem, som vi lærte at kende i ’Døderummet’.

Der er aldrig ro i Marias liv og heller ikke nu hvor hendes fortid trænger sig ubehageligt tæt på i den sag hun er involveret i på arbejdet. Endvidere får hun foruroligende mails fra en kvinde der underskriver sig ”E” og har endnu en barsk historie at fortælle.

At det handler om omfattende børnemishandling, hævn og selvtægt, er ingen i tvivl om, men det der gør at jeg anbefaler ’Hilsen fra Rexville’ på det varmeste, er Susanne Staun måde at skrive på. Hun har en unik stemme i danske spændingsbøger, hun er ikke ligesom nogen anden og det skal hun blive ved med ikke at være.

Jeg håber på meget mere om Maria Krause og hendes lidt ualmindelige liv.

Lida Wengel, bibliotekar – Horsens Kommunes biblioteker.