Langt fra mig af Susanne Staun

Oprettet: 29.03.2004 - 08:00

Bog: "Langt fra mig" af Susanne Staun

Kris og Lars er gift, men er siden børnenes fødsel gledet fra hinanden - På en ferie får Lars sin elskerinde til at bortføre børnene - De flytter til England, mens Kris efter chokket tage

Susanne Staun
2003

Kris og Lars' ægteskab er i konstant undtagelsestilstand. En dag beslutter Lars sig for at bortføre børnene, starte et nyt liv i England og bytte Kris ud med elskerinden Maria.

Hvem har ikke haft drømmen om at stikke af fra det hele og bare efterlade konen og hendes neurotiske adfærd i en kold lufthavn, mens man selv tager det næste fly mod et nyt liv i et nyt land? Måske ikke alle, men Lars har, og han fører den også ud i livet.

I flere år har Kris og Lars levet i et pseudoægteskab, hvor det kun er børnene, der binder dem sammen. Kris er lidt af en hønemor. Hun tygger konstant nicorette-tyggegummi og har en hang til at rette og checke Lars' omgang med børnene. Forhold, som er ved at drive ham til vanvid, så Lars beslutter sig for at tage affære.

Der skal ske noget, og det kommer der til. Sammen med den 25-årige elskerinde Maria udfører Lars en snedig og ondsindet bortførelse af sine børn. Under familieferien i Grækenland forlader han Kris i Athens lufthavn under påskud af et toiletbesøg og flyver til England, hvor Maria venter.

Men alt går ikke, som Lars gerne vil have det til. Børnene savner deres mor. Et faktum, som kommer til at volde ham stadig stigende problemer. Han er heller ikke tilfreds med, at kunderne i hans restaurant kigger interesserede på Maria, mens hun serverer. Og så er der Kris, som sidder hjemme i Danmark og langsomt vågner op til dåd, da sandheden går op for hende.

Bogen giver et godt indblik i et ægteskab, som er kørt af sporet. Susanne Staun er god til at få trukket nuancerne frem i historien, og personerne beskrives på godt og ondt. Som Lars på et tidspunkt siger, så vil han jo bare gøre det så godt som muligt for sine børn, så hvorfor skal alt være så besværligt?

Det er en fiktiv historie, men jeg kom til at tænke på de virkelige bortførelser af børn, som man jævnligt bliver præsenteret for i aviser og fjernsyn. Gad vide, om de ikke har nogle af de samme problemer, som Lars oplever i "Langt fra mig". Børn er ikke bare ting, man kan flytte uden konsekvenser.

Er man til krimier, kan bogen også med fordel læses.

Gyldendal, 2003. 266 sider. Kr 248,-