Martas hjerte af Susanne Staun

Oprettet: 08.01.2005 - 17:04

Bog: "Martas hjerte" af Susanne Staun

Allerede fra barnsben er Martha udstyret med en usædvanlig empati: hun tåler ikke, at andre lider -  Da det senere medfører en række medlidenhedsdrab må selv hendes bror Simon, der ellers forguder

Susanne Staun
2004

"Jeg skal hermed anmelde de seksten mord, som min søster har begået, som jeg er bekendt med, og som jeg kan verificere."

Således begynder "Martas hjerte", men tro ikke, det er en krimi. Det er en spændende og anderledes bog om medlidenhedsdrab.

Kan man forsvare at tage et andet menneskes liv for at frelse verden fra dette menneskes ondskab, eller kan man forsvare at tage et andet menneskes liv for at udfri det for smerte og lidelse? Har man ret til at spille Gud og således gribe ind i andre menneskers liv? Har man lov til at begå medlidenhedsdrab?

Dette er det store spørgsmål i "Martas hjerte". Bogen er én lang politianmeldelse, hvori lægen Simon anmelder sin søster Marta for en lang række mord, som hun har begået siden barndommen.

Marta er på mange måder et mærkeligt barn. Hun nærer i den grad medfølelse med dyr og mennesker, som lider, og når hun til at begynde med tager livet af dyr – senere tager hun også livet af mennesker – er det for at udfri dem fra deres lidelser. Hun føler på intet tidspunkt i sit liv, at hun gør noget forkert eller ulovligt, hun gør det udelukkende af uselviske grunde.

Simon beundrer sin søster, og siden barndommen har han været hendes fortrolige – hun har næsten gjort ham til sin medsammensvorne. Men som årene går, og han bliver klar over, at Marta ikke kun slår dyr ihjel, begynder han at blive splittet i sine følelser over for Marta, og han beslutter at anmelde hende til politiet.

Efter endt læsning af bogen kan man ikke lade være med at stille sig selv spørgsmålet: er Marta blot psykisk syg, eller kan nogle af hendes handlinger forsvares som gode? Marta selv er aldrig i tvivl om, at det er hende, der handler rigtigt, og at de andre handler forkert.

Susanne Staun er født i 1957, er cand.phil. i engelsk og har skrevet flere romaner. Hendes romandebut var i 1998 med titlen Sådan lyder en salonriffel. Derefter er det blevet til én eller to romaner om året, bl. a. kriminaltrilogien med den kvindelige detektiv Fanny Fiske som hovedperson. I 2002 fik hun Statens Kunstfonds arbejdslegat.

Gyldendal, 2004. 196 sider. Kr. 198,-