Helt til grænsen af Susanne Staun

Oprettet: 22.04.2013 - 11:23

Bog: "Helt til grænsen" af Susanne Staun

Krimi med den aparte retsmediciner Maria Krause fra Odense. Hendes gode kollega har tilsyneladende begået selvmord, men Maria mener noget andet og undersøger sagen i største hemmelighed.

Susanne Staun

Retsmediciner Maria Krause går altid helt til grænsen og ofte over den. Gys, gru, sex og en god dosis spænding kendetegner bogen, men sarte sjæle skal nok vælge en anden godnatlæsning.

Læserne har nu fulgt Maria Krause i to bøger. Kendskab til plottet i de foregående bøger er godt men ikke en betingelse for at blive fanget ind af denne. For fanget ind bliver man! Personligt er jeg ellers ikke så vild med gys, slet ikke gru og er egentlig træt af bøger, jeg nødvendigvis MÅ halse igennem. Men jeg halsede af sted, ingen vej førte udenom vejen gennem Maria Krauses problemer med en stalker, hendes chefs problemer med en hacker og deres fælles problemer med at overvinde ham.

Her er der virkelig tale om gys og mareridt: at ens privatliv invaderes usynligt. Men allerførst skal Maria lige hjem fra Rexville, hvor hun skyndsomt forlader de blodige spor af historien i de to forrige bind, da hun ringes op og får at vide, at hendes gode kollega lille John har hængt sig.
Det anser Maria for umuligt og haster hjem.

Ganske som titlen signalerer er Maria grænseløs, skrupler har hun ikke ret mange af. Hun går målrettet efter det, hun vil have. Min mangeårige læser- og anmeldererfaring fortæller mig ellers, at det er et maskulint karaktertræk, men en dagbladsanmelder mener ellers, at det er meget kvindeligt og tilmed underholdende, i hvert fald at læse om, når grænserne brydes og naturen går over optugtelsen! Den gode kollega John havde betroet Maria, at han havde oplevet fantastisk sex med en smuk, uimodståelig mandlig libaneser, og da John øjensynligt er død efter en homoerotisk sexleg, drager hun af sted til Beirut for at lede efter libaneseren.

Staun fortæller over stok og sten, men sproget er samtidig så ubesværet, legende let og dog med substans, at man stryger igennem. Hovedfiguren er helt igennem lige så troværdig og menneskelig, som skurkene er umenneskelige og fortjener deres endeligt. Det hele rundes smukt af i Beirut og Odense, detaljerne skal skam ikke afsløres her, men sarte sjæle skal nok vælge en anden godnatlæsning.