Mit smukke lig af Susanne Staun

Oprettet: 10.02.2003 - 09:00

Bog: "Mit smukke lig" af Susanne Staun

Krimi. Den skrappe adfærdspsykolog, Fanny Fiske, er sendt på fem års afspadsering inden pensionen.

Susanne Staun

Dr. Fanny Fiske er adfærdspsykolog og tilknyttet det fælleseuropæiske politi. Hendes speciale er profilering af serieforbrydere og lystmordere. Hendes liv er hendes arbejde, kun afbrudt af jævnlige ansigtsløftninger og forførelse af unge politifolk på de mange kurser, hun holder.

Pludselig bliver alt taget fra hende, de unge mænd er ikke så interesserede mere, og hendes plastickirurg nægter at foretage flere løft. Som om dette ikke var nok, bliver hun tvunget på 5 års afspadsering og ferie!

Fanny Fiske går i sort og gemmer sig på et lille hotel i London. Heldigvis har hun en gammel ven i Londonpolitiet, og heldigvis er han kørt fast i en ualmindelig modbydelig række mord på unge kvinder. Han spørger Fanny Fiske til råds. Hun vil hellere sumpe rundt i sin depression, men så ser hun sagsmapperne: det er en af hendes drenge. Og så kan det nok være, Fanny Fiske kommer på banen.

"Mine drenge" kalder hun lystmorderne, psykopaterne, der altid vil blive ved med at slå ihjel. Peter Lundinsagen er oppe at vende, og en Peter Lundin optræder i bogen. Det var en usædvanligt voldsom sag herhjemme og måske lige lovlig tæt på, men Susanne Staun balancerer fint på den knivskarpe æg mellem at bruge en kendt sag og skabe et vedkommende og spændende plot.

Susanne Staun har skrevet en underholdende og dybt fængslende roman. Den er fuld af raffinerede hentydninger, som f.eks. at Fanny Fiskes arbejdsplads ligger på en pløjemark midt mellem Cornwell og Grafton! Sproget er direkte og yderst bramfrit, men gennemsyret af en befriende humor. Dr. Fanny Fiske er en person, man elsker at hade, men heldigvis viser hun i denne bog et par sårbare skrammer i sin ellers stålglatte overflade. Det er utroligt, hvad hun og Susanne Staun kan få ud af et mordsted, og som læser er man opslugt og underholdt til sidste side.

Gyldendal, 2002. 237 sider. Kr. 225,-