Skagensbillede af Bent Haller

Oprettet: 23.05.2011 - 17:28

Bog: "Skagensbillede" af Bent Haller

Skagensmalernes frie og romantiske liv, sat i ondt og ironisk relief gennem skildringer af tilværelsen for deres modeller, fiskerne og deres familier, som levede på eksistensminimum

Bent Haller
1985
Borgen

Bent Haller har skrevet en anderledes roman om Skagen og virkeligheden bag de berømte malerier …

Vi har læst en masse om Skagen fra slutningen af 1800-tallet, hvor malerne strømmede til stedet for at udforske lyset og skildre fiskernes liv. De tidligere historier om stedet og perioden er alle set fra kunstnernes vinkel med dem som centrale personer og giver et lidt romantiseret billede af et samfund med fin harmoni mellem de fastboende fiskere og de tilrejsende kunstnere.

Men ikke hos Bent Haller! Han tegner et billede af en virkelighed, som er rå og ond, hvor kunstnerne er snyltere blandt fiskerne, hvor den lokale befolkning udelukkende opfattes som motiv, og hvor kunst blev opfattet som en luksus for dem, der kunne tillade sig ikke at bestille noget. For hvad skulle fiskerne dog med kunst? De havde da mere end nok at gøre med at skaffe føden! Kunstnerne står i fiskernes bevidsthed kun for narreværk og abefester!

Skagen-fiskerne og deres koner og børn vokser fra at være tavse figurer på et lærred til talende individer. Nu er det fiskerne ved havet, konerne ved hytterne, børnene i lyngen, altså dem fra de kendte Skagen-malerier, der lever og tænker og taler, og hvis barske, fattige liv, vi kommer tæt på. Man kan sige, at guldalder og socialrealisme fungerer side om side i bogens handling, på en sådan måde, at guldalderglansen krakelerer!

Haller går bag om billederne med ord: Vi er til Hip Hip Hurra-fester hos Brøndum, missionsmøde på Svallerbakken, og i Bent Hallers bog bliver det så kunstnerne, der indtager pladsen som bipersoner: vi møder den følsomme, til tider hysteriske P.S. Krøyer, den langsomme, lidt kedelige Michael Ancher og den sympatiske Anna Ancher, Tuxen, Drachmann, Locher …

Og hvad er det så for en historie, Bent Haller vil fortælle os? Noget med ansvar for de mennesker, der foreviges og faren ved at lave plat på det virkelige liv. Haller vender historien og genfortæller den, så vi ser den sande virkelighed bag kunst- og litteraturhistorien.

Det er en flot Skagens-historie, der er lige så aktuel i dag, over 25 år efter dens udgivelse. Bent Haller giver os et gribende, socialt tidsbillede! Man kan undre sig over, at ingen før ham har fået øje på den model …