Ba-bels bog: fortællingen om Gilgamesh af Bent Haller

Oprettet: 12.11.2006 - 13:06

Bog: "Ba-bels bog" af Bent Haller

Historien om den magtfulde konge Gilgamesh, som undertiden er en plage for sine undersåtter i al sin magt og brynde. Guderne vil have ham til at opføre sig ordentlig, og sender ham bl.a.

Bent Haller
2006
Aschehoug

Navnet Gilgamesh kender de fleste, men hvordan var det med fortællingerne om ham? Hvis du heller ikke kan huske det, så kan du få dem her i den festligste historie fra Hallers hånd.

I landet mellem floderne Eufrat og Tigris lever menneskene. De får det stadig bedre, men er dovne og glemmer at takke guderne. Derfor fremkalder den ældste gud, Ba-bel, syndfloden, som kun Ut-napishtim og hans hustru får lov at overleve og fra disse to nedstammer Gilgamesh.

Han er søn af Kong Lugalbanda og kongedatteren Inanna. Lugalbanda, der bliver "enlig far", forkæler sin søn og får ham til at tro, at han er udødelig. Gilgamash bliver overordentligt stærk, allerede som barn dræber han løver og er med sin far i krig. Efter Lugalbandas død bliver han konge i Uruk og skaber et stærkt rige, men bekymrer sig ikke om folkets følelser og han glemmer at ære guderne.

Guden Enil er så forbitret over dette, at han får den oversete (og forelskede) gudinde Aruru til at skabe en modstader, der kan dræbe Gilgamesh. Af mudder, flodvand og en magisk sten fødes Enkidu, som kæmper mod Gilgamesh uden at én af dem kan vinde. I stedet bliver de venner og konkurrerer om alt mellem himmel og jord. Da de har bygget en mur omkring Uruk, drager de ud i verden for at konkurrere videre dér.

Guderne er vrede over, at Gilgamesh tror, han er en halvgud, og til sidst indvilliger Ba-bel i, at Enkidu bliver dræbt, så Gilgamesh kan lære, at han er et helt almindeligt menneske. Det slår kongen helt ud, og resten af sin – meget lange – levetid prøver han forgæves at bringe vennen tilbage til livet. Efter et besøg i dødsriget hos Ut-napishtim falder han endelig til ro hos to fattige mennesker.

Bent Haller har skabt en moderne roman med antikt forlæg. Man fascineres af de mange fantastiske episoder i bogen. Man kan genkende temaer og myter fra andre kulturkredse og drage paralleller til dagens samfund, menneskesyn og tankeverden. Bogen er spændende og rigtigt sjov, men alvoren lurer på alle sider, og man føler sig godt underholdt – og belært – efter endt læsning. En ældgammel myte lever igen og kan nydes af alle mellem 14 år og 114 år.

Aschehoug 2006, 335 sider.