Den ottende bonde af Bent Haller

Oprettet: 04.06.2007 - 18:06

Bog: "Den ottende bonde" af Bent Haller

På slægtsgården i Nordjylland sidder den 90årige Anton og ser tilbage på sit liv, som har været slidsomt, og hvor den dominerende moder, som blev 100 år, totalt har domineret hans tilværelse.

Bent Haller
Samleren

"Mor er den bedste i verden". Bent Haller beskriver et dansk bondesamfunds nyere historie i denne gribende og rystende roman.  En roman om magt, svigt og skyld af allerværste slags.

Anton Nielsen Oppgård er syvende (og sidste) generation på slægtsgården i Nordjylland. Bogen starter, da Anton er næsten hundrede år - og næsten døende.

Han ser i tilbageblik på sit liv - godt hjulpet af slægtens gamle, afdøde kvinder, som hjemsøger ham. Også dyrene, høvederne og grisene spiller en vigtig rolle i Antons og Oppgårdens historie.

Antons far døde tidligt, og selvom Anton overtager det fysiske arbejde, er hans mor reelt den, der bestemmer. Hun er en stærk, ambitiøs og grisk kvinde, som ikke viger tilbage for at misbruge sin magt til at opnå det, hun vil. En løgn er såmænd en lille ting i hendes store register af manipulation og magtmisbrug.

Anton udvikler sig til et forskræmt og livsangst menneske, som finder sin lille tilfredsstillelse i hverdagens hårde arbejde. Han er tryggest ved at alt bliver ved det gamle og lader altid sin mor beslutte investeringer og indkøb.

Desværre - men måske naturligvis - lader han også sin mor bestemme, når det drejer sig om hans kærlighed. Hun har sine høje ambitioner, ikke hvem som helst må blive konen på gården, og hun har meget bestemte meninger om, hvem hun vil overlade styringen af gården: nemlig ingen.

Hun skal ikke risikere at sidde på aftægt, og her er det hun lader ondskaben gå helt over gevind. En ondskab, som man ikke fatter, en mor kan få over sit hjerte.

Tragedien er, at Anton er klar over hvad hun gør - men han vælger at lukke øjnene. Som han i alle livets forhold vælger at følge Mors råd: "Du er ikke hjemme - gå ind i stadsstuen og luk døren". Som en af naboerne siger: "Der er aldrig noget, der kommer dig ved".

Samtidig med at romanen er et spændende, men ikke venligt billede af et dansk landbrug gennem hele det 20.århundrede, er det en fantastisk beskrivelse af den aktive og passive ondskab, vist ved de to hovedpersoner.

Jeg fik flere gange associationer til Soyas "Min Farmors hus" under læsningen. Rigtig spændende, velskrevet og medrivende roman.