Hævnen af Bent Haller

Oprettet: 25.11.2003 - 09:00

Bog: "Hævnen : historien om Elektra og Orestes" af Bent Haller

Gendigtning af sagnet om kongebørnene Elektra og Orestes i det klassiske Grækenland, der gør alt for at hævne drabet på deres far kong Agamemnon.

Bent Haller
2003
Sesam

"Orestes tog sin søsters ansigt mellem sine hænder. Rynker på kryds og tværs, indtørrede, sprækkede læber, mørke rande under øjnene, men han genkendte hende nu, han så, hvor smuk hun var under denne bondemaske, som Aigisthos og Klytaimnestra havde tvunget hende til at bære."

Bent Haller genfortæller det græske sagn om kongebørnene Elektra og Orestes, hvori hævn kræver hævn, og mord kræver mord.

Efter at være blevet tvunget til at ofre sin ældste og højtelskede datter Ifigenia til gudinden Artemis, rejser kong Agamemnon for at deltage i krigen om Troja og vender først tilbage 10 år senere.

I mellemtiden sker der meget hos familien. Hans hustru Klytaimnestra kan ikke tilgive ham for den smerte, han har påført familien, og mens han er væk, lader hun hans forræderiske fætter Aigisthos flytte ind til sig på slottet. Datteren Elektra gruer for Aigisthos' lumske planer, idet hun er klar over, at han ønsker at overtage tronen. Af frygt for sin bror Orestes' liv, bringer Elektra ham i sikkerhed hos en slægtning. Hun drager selv tilbage til slottet og går med oprejst pande en hård skæbne i møde.

Efter sejr i krigen om Troja vender kong Agamemnon hjem og bliver på slottet mødt af Klytaimnestra og Aigisthos, som koldblodigt slår ham ihjel. Da denne grusomme handling kommer Orestes for øre, drager han hjem i håbet om at genfinde sin søster og hævne drabet på sin elskede far. Det går dog snart op for de to søskende, at hævnen vil medføre, at de må gå i døden sammen.

En utrolig smuk og gribende genfortælling af Bent Haller. Handlingen skildrer både kærlighed, had, angst og glæde, og det er hjerteskærende at læse om de lidelser, personerne gennemgår, ikke mindst de to søskende Elektra og Orestes.

Bogen er suppleret med tegninger af Mads Stage, hvilket om muligt gør den endnu mere gennemført.

I sit arbejde med gendigtning af de gamle græske sagn har Bent Haller tidligere skrevet "Odysseen", "Iliaden" og "Jason".

Sesam, 2003. 307 sider. Kr. 299,-