Kun forløsning af Gisa Klönne

Oprettet: 11.06.2012 - 12:19

Bog: "Kun forløsning" af Gisa Klönne

Krimi - Judith Krieger og hendes makker Manni Korzilius får en sag med et ansigtsløst lig, der udvikler sig til mord og hævn og trækker tråde til Nazitysklands behandling af børnehjemsbørn

Gisa Klönne
Michael Krefeld
Modtryk

Tyske Gisa Klönnes krimier med kriminalkommissær Judith Krieger bliver bare bedre og bedre.

”Ansigtstab….Han har bevidst valgt at skyde sit offer, så ansigtet sprængtes i stumper og stykker. Han ville ikke blot dræbe sit offer, han ville tage hans ansigt. Fordi han selv har tabt ansigt. Øje for øje”

'Kun forløsning' er den 5. bog i denne fremragende serie på dansk, og temaet denne gang er hævn, øje for øje.

Kriminalkommissær Judith Krieger har mareridt, hun kan ikke sove og for at dulme sin uro, tager hun sine løbesko på. På sin løbetur bliver hun nærmest vidne til et mord på en mand - hans ansigt er borte, og drabet ligner mest af alt en henrettelse. Judith bliver sat på sagen sammen med sin assistent Manni Korzilius.

Samtidig et andet sted har Eric Sievert sneget sig ud en skov for at fortsætte sin ulovlige søgen efter gemte skatte, og denne nat gør han et uhyggeligt fund….

Efter fundet af den dræbte mand modtager Judith Krieger anonyme breve med nogle mystiske billeder, hvem sender dem, er det en hun kender?

Manden uden ansigt bliver identificeret, det er Jonas Vollenweider, som selv 20 år tidligere var mistænkt for at have dræbt sine forældre og sin søster, men ligene er aldrig blevet fundet, og derfor blev han frikendt.

Det er svært for Judith og Manni at få de mange puslespilsbrikker til at hænge sammen, men efterhånden finder de frem til at familietragedien 20 år tidligere har noget at gøre med et børnehjem, som blev oprettet af nazisterne og som også efter krigen blev drevet efter samme hårde principper. Er det en af børnene derfra, som vil have hævn?

Sagen bringer Judith til Grækenland, hvor den meget dramatiske og overraskende forløsning sker, sagen bliver opklaret, men der sker også en forløsning for Judith og Manni.

Judith og Manni er begge nogle meget private personer, og begge har deres at slås med. Alligevel er det som om de er ved at nærme sig hinanden, og hvem ved, måske ender de med at blive et rigtigt team?

Det er stadig en fordel at læse bøgerne i rigtig rækkefølge, da det somme tider er nemmere at forstå hvad der sker, når man kender de forudgående hændelser.