2024
)

Ædelmod

17 apr.24

Bragende startskud til ny serie fuld af action og følelsesmæssig intensitet. En aktuel og flot graphic novel af høj kvalitet for tweens og teens.

'Ædelmod' er samarbejdet mellem det norske multitalent Victor Sotberg og den knalddygtige forfatter og illustrator Odin Helgheim.

Hovedpersonen Victor spiller ligesom de fleste på skolen online-spillet Ædelmod, der foregår i et fantasy-univers. I Ædelmod er Victor en del af et hold, men virkeligheden i skolen er desværre en anden, og Victor bliver mobbet. En dag tørner de to verdener sammen, og Victor må finde ud af, hvem han er, og hvad han kan.

'Ædelmod' kalder med sin dramatiske forside på at blive læst med det samme. Heldigvis hænger forside og indhold godt sammen, og niveauet er højt hele vejen igennem. Det er historien om drengen Victor, hvis liv primært handler om at spille online-spillet Ædelmod.

I Ædelmod kan man være, den man vil, og Victor har venner i det virtuelle fantasy-univers, som han spiller sammen med. Han har en rolle og er som healer et værdsat medlem af holdet. Men sådan er det ikke i skolen. Her bliver han decideret mobbet og holdt nede af bøllen Jakob og hans hold, der selvfølgelig også spiller Ædelmod. De to verdener kan ikke holdes adskilt for evigt, og Victors virtuelle fristed er snart godt på vej til at blive ground zero i en episk kamp mellem det gode og det onde i Victor og de andre spillere.

Forfatter Victor Sotberg er en TV-berømthed i Norge, men det skal man ikke lade sig narre af, for han har virkelig godt styr på, hvad det er, han vil fortælle, og hvordan. Og Odin Helgheim, der leverer billedsiden, er ganske enkelt formidabel til at ramme de rigtige dramatiske toner med sine tegninger. Det er dynamisk med stor grafisk variation, både farvemæssigt og med store flotte opslag og mindre billedserier, der zoomer ind på detaljer og ansigtsudtryk. Helgheim skruer op og ned for tempoet og intensiteten som en slags grafisk DJ og tager læseren med på en ikke sonisk, men visuel rejse.

Der er noget manga-actionagtigt i det, men også noget følelsesmæssigt intensitet i skildringen af personerne, der løfter denne grafiske roman et godt stykke op over gennemsnittet. De kan altså noget i Norge i den her boldgade, og har man læst serien om Arkin af H.L.Phoenix, Nordlys-serien af Malin Falch eller Mørkalfen af Helen Kaldheim, bliver man bestemt ikke skuffet her.

Ædelmod er for tweens og handler om mødet mellem gaming-universet og den virkelige verden, og om hvordan den virtuelle verden kan være et fristed, hvor vilkårene måske er mere demokratiske end i den virkelige verden.

Dynamikken i interaktionerne mellem de unge er virkelig godt fanget i denne fortælling, der handler om det fiktive spil Ædelmod. Det handler om status og om at blive accepteret, som den man er, og hovedpersonen Victor er på en slags dannelsesrejse, hvor han lærer mere om sig selv, og om hvordan han kan stå ved dette selv i den virkelige og ikke kun den virtuelle verden.

Turbine
Marie Brocks Larsen
138145158