2023
)

Ungeanmeldelse

Credokæden

En ny dansk fantasy smækfuld af magi, mystik og aktion.

Stef og Claes bliver ved et tilfælde tvunget ind i hinandens liv, selvom ingen af dem kunne ønske sig noget mindre.

Da pigen Stef fra Hoben, Londons underklasse, tager imod en vovet udfordring, vikles hun ind i et tyveri, som får store konsekvenser og fører til en stor afsløring, der er vigtig for alle Londons magikere. Claes, embedsmand og chef for efterretningen, var på vagt aftenen for tyveriet, og bliver gang på gang afhørt om forsvindingen af en vigtig kæde. Claes tror, at tyven er blevet dræbt, men hvorfor er liget så ikke blevet fundet?

Vi hører gennem bogen både om, hvordan Stef og Claes brugte en sommer sammen, og hvordan deres forhold gik i stykker. En dag glemmer Stef sit identitetskort og bliver taget af nattevagterne. Claes genkender hende, og de bliver igen viklet ind i hinandens liv. Da de kort efter bliver eftersøgt af politiet, slår de sig sammen og forsøger at slippe væk. De må ofre alt for at redde sig selv, men hvor meget er de villige til at ofre for at redde hinanden?

Denne bog er fyldt med magi, hemmeligheder og spændende plot twists. Universet i 'Credokæden' er meget enestående og forfriskende. Det er svært at følge med i begyndelsen, fordi Soles unikke magisystem og dets indviklede regler skal introduceres, men det bliver lettere side for side, og man bliver hurtigt opslugt af intensiteten.

Bogen skifter mellem Stefs og Claes’ perspektiv, og vi får indblik i, hvad de tænker og føler. Stef er handlekraftig og selvsikker, mens Claes er intelligent og hurtigt tænkende. Sammen er de det perfekte team. Handlingen forløber ikke kronologisk, og man bliver ofte kastet rundt i tiden. Vi får både historier om noget, der foregik for flere år siden og for blot et par timer siden. Sproget er let at forstå, handlingen er interessant, og det hele foregår i et højt tempo.

Bogen føles som en blanding af 'Skammerens Datter' af Lene Kaaberbøl, der har et realistisk om end overraskende miljø, og 'Hobbitten' af J.R.R Tolkien, der indeholder utrolige væsner med mærkelige evner, som man gerne vil vide mere om.

Slutningen lægger godt op til endnu et nervepirrende eventyr i de følgende bøger. Perfekt bog til dem, der elsker det overnaturlige, lidt politisk fantasy og en hel del aktion.

28 feb.24

Krabat