Sommercruise

2006
)

Sommercruise af Truman Capote

31 maj.16

Intens lille roman om overklassepigen Grady, der kaster sig hovedkulds ud i et kærlighedsforhold til underklassedrengen Clyde. Det er ikke nogen stor bog, men den emmer af New York.

Vi er i New York under hedebølgen i sommeren 1945, hvor den stenrige familie McNeil forbereder sig på at tage på et cruise til Europa, blandt andet for at tilse deres ejendomme i Cannes. Familiens syttenårige datter Grady nægter at tage med forældrene, og meget mod især morens vilje får hun lov til at blive i lejligheden på Fifth Avenue. Grady har sine grunde til at ville blive i New York sommeren over, hun har nemlig forelsket sig i underklassedrengen, den jødiske parkeringsvagt, Clyde Mazer. Og mens Grady og Clyde dyrker deres forbudte kærlighed, står barndomsvennen Peter Bell, der også er forelsket i Grady, på sidelinjen i en slags trekantsdrama.

Grady udfordrer skæbnen i sit forhold til Clyde, samtidig med at hun leger med Peters følelser. Hun er fascineret af eventyret og vildt betaget af Clydes maskulinitet, men hun kan slet ikke overskue den situation, hun har kastet sig ud i. Grady er den typiske overklassepige, der er vant til at vække beundring og interesse, ikke bare for den hun er, men lige så meget på grund af farens position. Hun mangler spænding i livet og kaster sig ud i forholdet til Clyde, men samtidig sidder hun fast i sit miljø og tænker på kjolen til sin debut i selskabslivet det følgende efterår. Sideløbende med beskrivelsen af Grady får vi også et indblik i Clydes trøstesløse liv, efter at han er kommet hjem fra hæren, og i Peters lidt ligegyldige dandyliv.

Man fornemmer byen og hedebølgen gennem hele bogen, der emmer af New Yorker-stemning, som når Capote skriver: ”Varmen flækker byens kranium og blotlægger dens hvide hjerne og dens nervecenter, der syder som glødetrådene i en lyspære”. Selv om bogen er skrevet i fyrrerne, virker den alligevel ikke særlig bedaget, og den kunne for så vidt godt have foregået i vor tid, hvis man lige ser bort fra de unge pigers debut i selskabslivet. Spændingerne er mest på det indre plan, men mod slutningen udvikler bogen sig til et dramatisk road-trip.

Truman Capote skrev ’Sommercruise’, før han debuterede med ’Nye stemmer, nye steder’ i 1948, men den lille roman – eller store novelle – blev først udgivet i 2005, længe efter at han var død. Truman Capote skulle efter sigende have forsøgt at få den udgivet flere gange, men uden held. Bogen blev udgivet samtidig med at filmen ’Capote’ med Philip Seymour Hoffman i hovedrollen havde premiere.

’Sommercruise’ virker lidt som en film, og jeg kom til at tænke på så forskellige film som ’Lolita’ og ’Thelma og Louise’. Det er ikke nogen stor bog, men den emmer af New York.

Politiken
26474647