Det danske sprogs lidenhed udstillet af Thomas Mann

Oprettet: 11.08.2015 - 11:24

Bog: "Doktor Faustus" af Thomas Mann

I beskrivelsen af en genial komponists pagt med djævelen giver forfatteren en dybtgående kritik af det tyske nationalsocialistiske samfund.

Thomas Mann
2014

Ugens artikel af Søren Kassebeer i Berlingske tidende en gang sidst på foråret gjorde mig nysgerrig. Her udpegede han Thomas Mann til sin helt med bogen Doktor Faustus.

Min oplevelse af at læse den kan jeg bedst sammenligne med oplevelsen af at betragte den tyske kunstmaler Albrecht Altdorfer’s maleri ’Alexanderschlacht’.

Ligesom her har Thomas Mann, blot med ord i stedet for farver, og en 'pen' i stedet for en uendelig fin mårhårspensel, skabt et billede af en samtid; et billede, fyldt med detaljer og dybde, skabt med små fine penselstrøg, der tydeligt fremhæver det tyske sprogs rige mangfoldighed og det danske sprogs lidenhed.

At oversætte Doktor Faustus til dansk, må virkelig have været en udfordring for Mogens Boisen. Bliver man ved eksemplet med maleriet, vil jeg sammenligne hans opgave med den at kopiere Altdorfer’s billede med et begrænset udvalg af farver og alt for grove pensler til rådighed.

I nogle passager føler jeg da også, at Mogens Boisen har tilladt sig kompromisser ved at sætte over i stedet for at oversætte. Det mener jeg ikke som en kritik, men som en konstatering af, at med det begrænsede marked der er for bøger af denne klasse i vores lille land, er der, desværre, også en alt for lav øvre grænse for, hvad der kan investeres i finpudsning.

Det er derfor mit fortsæt i den nærmeste fremtid at anskaffe Doktor Faustus på tysk, som jeg behersker rigtig godt, og det samme gælder heldigvis fransk (bogen indeholder lange passager), medens jeg under læsningen flere gange måtte have fat i den musikordbog, min spillelærerinde gav mig i konfirmationsgave.