Den russiske passager af Günter Ohnemus

Oprettet: 20.11.2006 - 09:06

Bog: "Den russiske passager" af Günter Ohnemus

Harry er enspænder og taxichauffør. En tur med en hemmelighedsfuld russisk kvinde ændrer hans liv fuldstændigt. Hun er mafiakvinde på flugt, og Harry beslutter sig til at hjælpe hende videre.

Günter Ohnemus
2006
Rødovre : Sohn

I taxi på flugt fra den russiske mafia bevæger taxichauffør Harry Willemer og hemmelighedsfulde Sonja Kovalevskaja sig gennem Europa i en gedigen, filosofisk og spændende road-book!

Egentlig vil Harry Willemer helst forsvinde fra jordens overflade, og han er da også næsten ukendt for verden. Tidligere forfatter - nu taxichauffør, tidligere ægtemand og far - nu enlig og alene.

Han har brændt alle broer bag sig og befinder sig i et følelsesmæssigt limbo helt uden forventninger til livet. Faktisk har han lige siden konen, Ellen, 21 år tidligere forsvandt med datteren, Jessie, i et voldsomt raserianfald, som i øvrigt fik fatale følger, holdt sig for sig selv helt uden kvindelige kontakter. Lige indtil smukke Sonja Kovalevskaja prajer taxien og siger: Bare kør!

Sonja er på flugt fra den russiske mafia i form af ægtemanden, Aljosja. Han vil have Sonjas penge – 4 millioner dollars – som hun har "lagt til side" som "bogholder" for mafiaen. De skulle være en slags "afværgekonto" i tilfælde af problemer. Og nu har Sonja så hævet pengene, fordi hun har fået moralske kvababbelser over Aljosjas hårdhændede metoder indenfor forretningsverdenen.

Det er ikke meningen, at hun vil blande Harry ind i sagen, men han er en flinker fyr og har ikke andet for, så han tilbyder at være hendes chauffør – først til Luxemburg og senere videre på flugten. Harry afmonterer sit taxiskilt og inden han ser sig om, har han egenhændigt likvideret Aljosjas bror og dennes gorilla.

For Harry kan meget mere end sit fadervor, og han er ikke bange af sig. Ligeglad som han er med sit liv, viser det sig, at han er i stand til at mønstre en kriminel energi, som både overrasker ham selv, men ikke mindst Sonja. Og hun er ellers ikke selv tabt bag en vogn, hvad det angår.

Undervejs bliver samtalerne mellem de to forbundne skæbner mere og mere intenst filosofiske. Begge har en fortid bag sig, som fletter såvel Tysklands som Ruslands blodige historier ind i deres diskussioner. Spændende og interessante udvekslinger, som krydrer de barske begivenheder, Harry og Sonja enten bliver involveret i eller selv forårsager.

Det er en utraditionel spændingsbog, som givetvis vil give mange rynker i panden. Er det en filosofisk roman med et kriminelt plot eller er det en krimi med et filosofisk islæt?

Spændende er den i hvert fald!

Oversat af Steen Sohn. Forlaget Sohn, 2006. 238 sider