"Forestillinger om Ana Ivan" af Mikkel Rosengaard

Oprettet: 16.12.2016 - 09:57

Bog: "Forestillinger om Ana Ivan" af Mikkel Rosengaard

Bogens forside

Den rumænsk fødte performancekunstner Ana Ivan fortæller i New York om sin families opvækst i Rumænien til en dansk kunst praktikant.

Forfatter: 
Mikkel Rosengaard
Udgivet: 
2016
Forlag: 
Gyldendal
Sidetal: 
271
Lån bogen - Køb bogen

Til debat i april måned 2017

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

  • Ingerb

    tir, 25/04/2017 - 18:16

    Jeg har lige læst flere anmeldelser – én var klart lidt tommel nedad, men ellers var det mest ros og begejstring for Mikkel Rosengaards roman.

    ”Forestillingerne” ser jeg som jegpersonens nedskrevne hændelser med egne udfyldninger af Anas skelet-fortællinger. Det virker lidt skræmmende på mig, og måske derfor heller ikke særlig troværdigt, at historierne i den grad opsluger ham, så han ikke er i stand til at bevare relationen til kæresten Lærke, som jeg godt forstår vælger at forlade forholdet.

     

    Der er mange både mystiske og meget fatale ting i Anas fortællinger om sin families skæbne. Livet tager i denne roman en voldsom drejning – hvor Anas lillesøster omkommer i badekarret – og voldsomheden og dermed besættelsen af tid - opstår i Anas liv, da hun bliver klar over, hvordan hun fra fødslen trådte i sin søsters sted. 

    Anas angst for at ødelægge mennesker ved at fortælle sin Marokkohistorien har jeg ikke nogen klar forståelse for, fordi jeg tænker vores unge mand allerede tidligere havde oplevet besættelsen og mistet evnen til at relatere til så meget andet.

    Hvorfor broderen havde bagtalt ham overfor Ana – og hvorfor hun lå inde med en googleoversættelse af hans tidlige udgivelse forstod jeg ikke. Så der er for mig mange løse ender, som jeg sagtens kan leve med. - men

    I Emily Salomons online-læseklub HER kan I læse rigtig mange spændende kommentarer til romanen. Ex:

    1. Hvad tror I, der skete med Ana? Jeg kan ikke lade være med at tro at den lille pige, der afleverer logbogen er Ana, der på en eller anden måde er blevet yngre af at have været i sin ‘Time Machine’-installation så længe. Hele bogen igennem er der små elementer af noget à la magisk realisme, men også en generel forvirring omkring hendes alder (som med hendes norske forlovede), så det virker ikke helt usandsynligt for mig. Men det er – hånden på hjertet – nok også fordi jeg bedst kan lide den løsning. Især hvis alternativet er at hun på en eller anden måde er gået til grunde.

     

    Anmeldelser:

    Litteratursiden.dk HER

    Berlingske HER                                                                                                                                                  Information HER

    I anmeldelsen i litteraturnu.dk kan man HER læse hvad Mikkel Boris skriver om hvordan det autentiske blander sig ind i den fiktive roman (citat fra anmeldelsen):

    Det ville være nemt at forfølge et autofiktivt spor, for det kræver ikke mere end to google-søgninger at finde ud af, at Rosengaard selv har været praktikant i New York, og at Ana Ivan er modelleret over den rumænske kunstner, Cristina David, bl.a. kendt for værket Time Machine. Både virkeligheden som fiktionens Timemachine-værk undersøger diskrepansen mellem oplevet tid og kvantitativ tid. Inspireret af en fransk grotteforsker, der under sin ekspedition i den mørklagte underverden mistede både tidsfornemmelse og forstand, skaber Ana et lystæt kammer, som hun bebor i en måned for at manipulere (eller korrigere) sin tidsopfattelse. Når sanserne forsvinder, mister man orientering, og så sætter hjernen ind med hallucinationer, netop som fortælleren udfylder hullerne i narrativet. Så nok kræver det en god historie at skrive en god roman, men det kræver også en god hjerne at fortælle den.

  • Ingerb

    tir, 18/04/2017 - 07:18

    En bemærkelsesværdig og dejlig fængende roman denne ”Forestillinger om Ana Ivan”.  Der er rigtig meget tid, sted og søskende på spil – masser af fortid, politisk spil – tilfældige karrieremuligheder og menneskelige fejltagelser og svigt. Jeg tænker at Mikkel Rosengaard har sindssyg meget på hjertet, men også at den lidt i mine øjne blandede substans, skaber en spændende fortælling. Umiddelbart - i skrivende stund - tænker jeg, at titlen måske snarere skulle være ”Fortællinger om Ana Ivan” – medmindre jeg endnu ikke har forstået en bønne. Derfor går jeg i tænkeboks og forsøger at vride min forståelse lidt mere. 

  • Ingerb

    tor, 06/04/2017 - 16:57

    Vi er nu kommet ind i april og denne måneds og er ”Forestillinger om Ana Ivan”. Romanen, der er udgivet på Gyldendal i 2016 er skrevet af forfatteren Mikkel Rosengaard.

    DR-journalist Mette Willumsen skriver HER lidt om Mikkel Rosengaard og hans første roman for voksne, og hvordan forfatteren er på vej mod et gennembrud på det engelsksprogede marked.

    Romanen er udover i Danmark også udgivet i Sverige, Norge og Holland, den er ved at blive oversat til engelsk og udkommer i USA til februar på det amerikanske forlag HarperCollins.

    Louise Østergaard har anmeldt romanen HER på Litteratursiden.dk.

    I sommers skrev Litteratursidens redaktør Lise Vandborg HER på litteratursiden.dk en artikel med anbefalinger af seriøs sommerlæsning. Det var en liste med - hvad Lise Vandborg kaldte - uafrystelige læseoplevelser, hvor man kunne finde denne roman. Her er ordene:

    Forestillinger om Ana Ivan af Mikkel Rosengaard
    Denne kalejdoskopiske kunstnerroman udforsker vores oplevelse af tid i et legende let sprog. Den unge jeg-fortæller møder den rumænskfødte kunstner Ana Ivan i New Yorks, og hendes dramatiske livshistorie og hendes betragtninger over tid ændrer hans forståelse af sig selv. Ana Ivan får fortællerens liv til at ændre retning, og ikke mindst er hans tid under pres, fordi han mere og mere lever i og for sin egen fortælling med afsæt i Ana Ivans historie. Romanen bringer gennem hendes historie læseren fra fortidens brutale rumænske diktatur til nutidens eksperimenterende kunstscene i New York. En flot og finurlig debut, som også får læseren til at mærke at tiden er en relativ størrelse.