Det første jeg tænker på

Oprettet: 27.01.2009 - 10:35

Bog: "Det første jeg tænker på" af Ida Jessen

Bogens forside

Under et ophold hos præste-veninden Lisa oplever Birgitte, at Lisas 7- årige søn køres ihjel af en flugtbilist -  Alle i det lille sogn deltager i sorgen, der splitter Lisa og hendes mand og g

Forfatter: 
Ida Jessen
Udgivet: 
2006
Forlag: 
Gyldendal
Sidetal: 
227
Lån bogen - Køb bogen

Bogen var til debat i november 2006

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

  • Ole Knudsen

    tir, 27/01/2009 - 10:38
    solveig
    09-12-2006 13:00:54
    hævnen
    vis mere ...Jeg tror at Frederik, hævner sig bevidst, for så vidt jeg husker, gør han intet for at skjule hans og Birgittes forhold.
    Men han gør det i afmagt, for han skulle jo også have været der for Gustav, men det vil han bare ikke indrømme over for sig selv, så er det lettere at tænke, at ulykken indirekte var Lisas skyld.Lisa og Frederik formår ikke at støtte hinanden og Marie i den svære tid, men det kan jeg godt forstå, for det er aldrig til at vide, hvordan man reagerer ved så tragisk en ulykke.
    Desværre har jeg været nødt til at aflevere bogen, for der er mange der gerne vil låne den.
    Men jeg vil selvfølgelig gerne snakke om bogen alligevel
    vis mindre ...

    375 Inga
    05-12-2006 21:24:16
    Svar på: Veninder (284)
    Birgittes og Frederiks møde
    Nej, Frederik er ikke bevidst ude på at hævne sig på Lisa.
    Frederik har også mistet et barn.Han er i sorg, hans verden er også knust. Lisa og Frederik er begge i krise og formår ikke at hjælpe hinanden.
    Birgitte har kærstesorg og får en opringning fra Jens, hvorved hendes savn vækkes igen. Birgitte og Frederik søger hinanden, Birgitte er tændt af en erotisk flamme, hun begærer Frederik, mens Frederik har brug for en trøster, en der vil vise ham medfølelse.

    374 Inga
    05-12-2006 19:18:52
    Lisa og Birgitte
    Lisa og Birgitte står som hinandens modsætninger. De er barndomsvenner, som har udviklet sig i hver sin retning. Lisa lever i sin kærnefamilie, bor på landet og er præst. Hun lever et etisk liv, hvor hun prøver at leve op til egen ambition og sognebøernenes forventninger. vis mere ... Birgitte bor i byen, er single og skribent. Hun nyder livet og har stort behov for sex, og dermed storforbruger af mænd. Hun har flere usympatiske sider: lytter ved dørene, kikker i dagbog, lurer ved vinduet og forfører andre kvinders mænd.
    Begge stiller de op for hinanden, når der er brug for det. Lisa åbner sit hjem for Birgitte, og Birgitte støtter Lisa i den svære tid efter Gustavs død.
    Gode veninder=hjerteveninder, nej, det mener jeg ikke, man kan sige.
    vis mindre ...

    288 Solveig
    25-11-2006 11:44:40
    dobbelt betydning
    De røde kinder og familien kan være livsgnisten og også et tegn på, at forældrene endelig tager sig af Marie, men desværre tror jeg, det bare er fordi især Lisa gerne vil vise det perfekte billede af en familie udadtil.
    Derfor glæder jeg mig også til næste bog, fordi tingene kan tolkes forskelligt.Jeg har ikke på noget tidspunkt anset Marie for mongol men nærmere skadet ved fødslen og på en måde tilsidesat.Det er fx Birgitte, der hjælper hende med at cykle uden støtteben.En ung pige i huset er heller ikke det bedste for en skadet lille pige, hun skulle have pædagogisk støtte, og begge forældre skulle være stolte af hende, når hun gjorde fremskridt eller bare var et barn på barnets præmisser. vis mere ... Som det har været hidtil, har hun nærmest bare været en bekymringsfaktor, hvorimod den velbegavede Gustav, var forældrenes stolthed, sådan som jeg læser det.
    vis mindre ...

    285 Inga
    24-11-2006 22:28:50
    Det handler om skyld.
    Ud over at have mistet sin søn er Lisa efterfølgende på et tidspunkt også ved at miste sig selv, sin kontakt til sit andet barn og forståelsen for sin mand.
    Hun mister sit overskud til at arbejde, hvordan skal hun nogensinde komme tilbage til sit liv igen?
    Hun hager fast i den ide om tilgivelse. vis mere ... Flugtbilisten. Hun tænker, han må også have det slemt med den skyld, der hænger ved ham.
    Jeg tror, hun ser ham som et billede af sig selv, kan hun tilgive ham, får hun også selv tilgivelse.
    for hvad?? Hvis skyld er alt det her? føler Lisa også skyld?
    Ja, hun hentede ikke Guvstav, da han ville hjem, det nager hende jf. den første nat samtalen mellem Lisa og Frederik.
    Jeg ser ikke LIsa som en psykisk syg person, men som en kvinde, som er vanvittig ked af det, fortvivlet og plaget af skyld og sorg.
    Når man har haft så stor et tab, som Lisa og Frederik kan man ende to steder, enten er der mere i livet til en eller også var det det. Det budskab, som Lisa sender med sit julebrev ( og som jeg er inde på i mit indlæg Livsgnist) er: vi vil gerne prøve at komme videre. Et nyt barn er ikke en erstatning for Gustav. Men deres valg er at komme videre, at få en familie igen. Det kan godt være, at det ender med en skilsmisse. Det ved vi ikke, for hvornår indtræder næste skæbnesvangre øjeblik. Men de vil videre.
    og så er der Marie - i begyndelsen troede jeg, hun måske var mongol, sådan som hun blev beskrevet: sindig, havde god tid, tung, lille rundt hoved, lidt tyk, alt det muse-snak, kunne ikke tale rent og kunne ikke cykle selv, skønt hun var 5 år. Men efter Mannes kraftige udladning overfor betjenten: hun er altså ikke åndsvag, og med oplysningen om den dramatiske fødsel, hælder jeg mere til, at hun har været udsat for en overbeskyttelse og en omklamring, som hun tilsyneladende er blevet hængende i alt for længe. - Marie vil i den reetablerede familie indgå i en ny rolle, som storesøster og hvordan det går, har jeg ingen anelse om, men mon ikke hun er en overlever ligesom Lisa.
    På julebillede ser man Marie med mor og far omkring sig, alle med røde kinder. det må være livsgnisten.
    vis mindre ...

    284 Annette
    24-11-2006 19:42:16
    Svar på: ikke ægte (283)
    Veninder
    Ja, du har da ret Solveig, det er da ikke lige det, man forventer af en veninde.
    Er Frederik i virkeligheden utro for at få en slags hævn over Lisa? Hun hentede jo ikke Gustav, da han ringede og ville hjem?

    283 solveig
    24-11-2006 17:18:27
    ikke ægte
    Jeg synes heller ikke Lisa er ægte, Jeg tror bare hun skriver for sin egen samvittigheds skyl.
    Selvfølgelig kan man godt skrive et brev til venner på computer, men det at navnet er skrevet med kuglepen tyder på, at det er et standadbrev.
    Lisa prøver også at fortælle,hvor god hun er, for det pointeres, at det er hende og Frederik der hjælper Manne med at komme ind på uddannelsen. vis mere ... Det er efter min mening ikke et ægte venindebrev, og Birgitte er kun interesseret i at læse om Frederik.
    At gå i seng med sin venindes mand,og så stadig være så interesseret i ham.
    Altså de er et par kønne veninder de 2.
    Hvad synes I ?
    vis mindre ...

    279 Annette
    24-11-2006 08:59:24
    Svar på: Hvor mange skal der være (273)
    Hvor mange
    Vi har ikke sat et fast deltagerantal, men vi
    havde nok regnet med en 10 stykker.
    Men vi fortsætter da bare, selv om vi ikke er så mange endnu :-)
    Det kunne selvfølgelig være hyggeligt at mødes på et tidspunkt, men der er et lille geografisk problem - Pernille og jeg bor jo i Vendsyssel.

    277 Pernille
    24-11-2006 01:09:16
    Livsgnist fortsat
    Jeg håber, du har ret, Inga. Men jeg ved ikke rigtigt. Jeg synes, det er meget underligt, at hun har så lidt empati med sin datter. Den nye baby er jo heller ikke Gustav. Ingen kan nogen sinde erstatte ham, og intet barn skal være en erstatning for en død bror. Jeg kan heller ikke rigtigt finde ud, hvad jeg skal mene om det julebrev, Birgitte modtager halvandet år efter Gustavs død. Jeg synes måske ikke, hun er helt ægte, Lisa. Er det bare mig??

    276 Annette
    23-11-2006 23:17:34
    Svar på: Marie (268)
    Tilgivelse
    Jeg tror faktisk, at Lisa stadig har sin livsgnist. Hun ha jo haft mulighed for at
    tilgive Manne. ”Midt i vores egen sorg har det hjulpet mig helt afgørende at være
    med til at blæse livsmod i hende, at føle at hun fik livet igen.”(s. vis mere ... 227)
    Det er det Lisa kæmper for nemlig at få lov til at tilgive, og give Manne mulighed
    for at sone sin skyld.
    Jeg tror også, at hun vil undgå at føle den ubehagelige vrede inden i sig.
    Den vrede, som hun allerede som barn besluttede sig for at gemme af vejen, da hendes
    brødre chikanerede eller måske endda misbrugte hende. (s168)
    Vreden skal forsvinde ved, at hun kan få flugtbilisten til at sige undskyld.


    vis mindre ...

    275 Inga
    23-11-2006 22:43:43
    Svar på: Marie (268)
    Livsgnist
    Lisas livsgnist har været udsat for stærk blæst; men den er ikke blæst ud. I og med at hun har valgt at leve og tro på det gode, tror jeg, hun vil ende med at være taknemmelig over den tid, hun fik med Gustav, og hun vil værne om hans minde. vis mere ... Den livsgnist, han tændte i hende, vil bluse op igen til glæde for Marie, Frederik og den lille ny.
    Frederik slider i det på instituttet, skriver Lisa i julebrevet. Jeg håber så inderligt, at han må få slidt sig løs fra sin krævende, klamrende og klamme mor, så ville der helt sikker komme mere glød i hans livsgnist.
    Hvor jeg synes, Ida Jessen får tegent et godt billede af denne utålelige Dot, som ikke fatter, at hendes søn er blevet voksen og har krav på sit eget liv.
    vis mindre ...

    273 solveig
    23-11-2006 14:39:28
    Svar på: Lisas kærlighed (272)
    Hvor mange skal der være
    Mig igen.
    Hvor mange skal der egentlig være i klubben for at den fortsætter? Kunne det være en ide, om vi mødes på en cafe engang til foråret for at hilse på hinanden??

    272 solveig
    23-11-2006 14:35:33
    Lisas kærlighed
    vis mere ...Jeg synes også at Lisa ubevidst forsømmer Marie meget, fx på side 14, hvor Lisa får en stolt trækning , da hun siger, at Gustav er en skat. Længere ned på siden rynker hun brynene,når hun snakker om Marie, og det er selvfølgelig fordi hun er bekymret, men et barn spotter med det samme når forældrene ikke er stolte af dem.
    Lisa snakker heller ikke med Marie om, hvad hun har oplevet, for selvom hun sproglit er lidt bagud, kan hun jo sagtens fornemme en masse ting, det er synd at Lisa og Frederik ikke magter at tage sig mere af deres lille pige, som lige har mistet sin bror og oveni ikke fungerer så godt socialt, jeg tror hun kan få det svært i livet.
    Ingen ved,hvordan man reagerer,når ens nærmeste dør, men den her familie burde græde sammen i sorgen, men det berører dem så dybt at de ikke magter at knytte sig til hinanden.
    vis mindre ...

    268 Pernille
    23-11-2006 00:29:40
    Svar på: Mare fortielser (258)
    Marie
    Lige før Gustav dør, da Birgitte sidder sammen med Lisa ved Gustavs seng på hospitalet, sidder Lisa og snakker til Gustav. Hun siger bla: " En mor elsker altid sine børn lige meget, men der er altid en, hun elsker mere alligevel" (s. vis mere ... 88) Gustav var Lisas lyse, levende barn, mens Marie er den "tunge", der kunne have været død ved fødslen. Hun blev ganske rigtigt født med navlestrengen om halsen, og de kunne have mistet hende der. Jo,jeg synes også, Lisa forsømmer Marie. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på,hvordan det kommer til at gå, når den lille nye bliver født. Har Lisa stadig sin livsgnist?
    vis mindre ...

    258 Annette
    21-11-2006 20:30:43
    Mare fortielser
    Jeg har også set på side 123 vedr. Maries cykleforsøg og sammenstødet med traktoren. Svært at sige, om hun har set noget, men sådan som det er oplyst i bogen, så var hun sammen med den øvrige familie, da ulykken skete. vis mere ...
    Omkring Marie er der jo også mange fortielser. Jeg har ikke kunnet finde det i bogen - det er et stykke tid siden jeg har læst den - men var der ikke noget med at Marie ikke fik nok ilt under fødslen. Marie er "lidt flegmatisk" men "det plejer taler vi ikke at snakke om"(s. 15). Er det ikke som om Marie bliver forsømt lidt at Lisa? Lisa er jo ellers er den perfekte mor og husmor. Det er Manne, som tager sig af pigen, og det er også Manne, Marie søger i den svære tid.

    vis mindre ...

    252 inga
    21-11-2006 16:05:46
    Svar på: cykel-traktor (248)
    lille Marie hvad tænker hun
    det forfærdelige der er sket, påvirker også Marie, ikke alene blev hun glemt, den dag ulykken skete, så hun måtte selv finde ud til Manne, men Gustav er væk og mor og far er kede af det, og alle tale om ulykken. Små gryder har også ører, og hun har selvfølgelig hørt noget, og nu leger hun ulykke, måske hendes måde at udtrykke sin vrede. Jeg kan selvføgelig ikke afgøre om hun har set ulykken, men hvordan hun var jo sammen med Lisa.

    248 solveig
    21-11-2006 13:33:44
    Svar på: Maries cykle-traktorsammenstød (239)
    cykel-traktor

    Jeg har fundet stedet side 123 med cykeltraktor sammenstødet.
    Man kan også læse det, som du siger, men jeg er alligevel af den opfattelse, at Marie prøver at sig, at hun har set noget, men det er jo det fine ved bogen at den kan belyses på mange måder. Det er helt fortjent at bogen har fået BG bankens litteraturpris, og Ida Jessen er ved at skrive en fortsættelse, og den glæder jeg mig også til at læse

    239 Inga
    20-11-2006 14:26:14
    Svar på: nu har jeg læst den (227)
    Maries cykle-traktorsammenstød
    ser jeg som en episode, der giver forfatteren mulighed for at lægge en ledetråd ud. En ledetråd, som Birgitte samler op ved at fatte interesse for Gerts lade, traktor og værksted, og derfra direkte til et møde mellem Birgitte og Manne.

    238 Inga
    20-11-2006 14:22:39
    Lisas vrede
    Lisa er så vred. En eller anden har kørt hendes dreng ned og efterladt ham på vejen, og nu er Gustav død. Lisa koger af vrede og sorg, alt er så uretfærdigt, og hvem har gjort det?
    Lisa er præst og er vant til at gøre sit bedste, at være god og venlig, forstående og hjælpe, være til rådighed altid for alle.
    Og nu er der ingen hun kan vende vreden imod, derfor så bliver det Birgitte, som har kendt hende altid, der må holde for.
    Lisa er desperat for at finde flugtbilisten, ikke for at "hævne" sig men for at få mulighed for at kunne tilgive.
    Frederik derimod har ingen interesse i flugtbilisten, blæsevejr med ham. vis mere ... Frederik er i sorg, det værste er sket. Han forsøger at leve hverdagen og taler ikke så meget. Livet er for en stund blevet meningsløst. Men han elsker Lisa, det er helt sikkert.
    vis mindre ...

    227 solveig
    18-11-2006 12:37:09
    Svar på: gribende bog (223)
    nu har jeg læst den
    Ja, bogen er svær at slippe, og jeg finder også mange lag i den, fx synes jeg, at vi er hurtige til at mistænke hinanden for fx, som i bogen, uagtsomt manddrab, men det er jo også rigtigt, at det kan være hvem som helst, der kører en anden ned. vis mere ... Og er det i virkeligheden Lisas egen skyldfølelse,der får hende til at mistænke andre? Og har Albin og Manne haft et forhold ,og hedder Albin Albin, fordi han spiller uskyldsren og hvid. Et sted leger Marie også trafiksammenstød, mon hun har set ulykken? Manne har skåret sig i håndleddet. Er det fordi hun bærer på en alt for tung hemmelighed? Bogen handler også tilsidst om at ved tilgivelsen hjælper man både sig selv og den anden, for Lisa og Frederik skipper jo ikke Manne
    vis mindre ...

    223 Annette
    17-11-2006 17:54:55
    gribende bog
    Hvor er det dejligt, at der er kommet gang i "snakken" i vores læseklub.

    Det er jo en gribende bog, som man læser i et træk.
    Temaet i bogen er jo tragisk, det er jo det værste man kan komme ud for, og man kan let identificere sig med den sorg, som Lisa føler.
    Men samtidig er det en uhyggelig fortælling – alle de mange lag i historien,
    den spændte atmosfære i det lille samfund hvor alle vogter på alle. vis mere ...
    Ja, der er nok af temaer, man kan tage fat på i den her bog...

    Den næste bog er "Bangebuks". Pernille og jeg har talt om, det evt. kunne være en ide at læse bogen de først 14 dage i januar, og så diskutere den fra midt i januar?
    Mon ikke vi alle sammen kan få fat i bogen på den måde?


    vis mindre ...

    214 Inga
    17-11-2006 08:51:24
    Svar på: halvfærdig (208)
    der er et puslespil
    Hej Solveig.
    Du har ret, der er meget, der ser ud "som om", men sådan er det jo her i tilværelsen, nogen gange ser vi noget, og danner os straks en mening; men det behøver ikke at være sandheden. Vi har jo kun set en flig. Når du er færdig med bogen, har du måske nogen af svarene.

    208 Solveig
    16-11-2006 18:04:30
    Svar på: god bog (202)
    halvfærdig
    Jeg har tænkt mig at bidrage lidt,selvom jeg ikke er færdig med bogen (nået til side 165) ,for der var venteliste på biblioteket, og jeg har ikke læst den før.
    Når Birgitte i starten af bogen skal til Hvium, føler man rigtigt at man sidder ved siden af hende i bilen og landskabsbeskrivelserne går direkte ind under huden.
    Så langt som jeg er nået nu, ved jeg ikke, om det er en krimi eller "bare" en personskildring.
    Jeg føler stærkt alle fortielserne og samtidig sladderen omkring ulykken. vis mere ... Og også Lisas pludselige udbrud og mistænkeliggørelse af Birgitte.
    Der er så mange fortielser i bogen, så man fornemmer også (jeg ved jo ikke, hvad der sker senere), at der måske er noget utroskab mellem Manne og Frederik, og at Manne har selvskadende adfærd.
    Jeg synes det er en rigtig god og spændende bog som er ret ligetil at læse, selvom der står meget mellem linierne. Jeg vil umiddelbart tro, at den mest taler til kvinder, men det er også OK. Hvis jeg skulle komme med et meget lille surt opstød, så er der lidt forudsigeligt en præst med blandt
    hovedpersonerne, og hovedpersonen kan bare rejse væk et stykke tid, når hun har det dårligt. Det er sådan lidt fjernt for mange almindelige menneskers hverdag, men følelserne og fortielserne og landskaberne de er jo hver kvindes eje.
    Hvad siger I andre ? ?

    Noget helt andet . Er den næste bog "Bangebuks" af Anna Kløvedal??
    vis mindre ...

    202 Inga
    16-11-2006 11:32:50
    god bog
    Det første man tænker på, når man er færdig med bogen er: det var vel nok et brag af en bog.De forventninger jeg havde blev fuldt ud indfriet. Den får tre stjerner og noteres med fed skrift i mit private bedømmelseskatalog, og det betyder, at den er værd at vende tilbage til.
    Det har jeg så gjort nu.
    Jeg læste den første gang i februar, da den udkom. vis mere ... Jeg havde lige læst ABC og med de anmeldelser "Det første jeg tænker på" fik, lå det lige for, den måtte jeg have fat i.
    De fleste anmeldere havde stillet spørgsmålet. Hvem dræbte drengen? og det ville jeg også vide og læste bogen hurtigt. Den var spændende og interessant, stemningsfuld med en masse detaljer, som måtte vente til anden læsning.
    Læseklubben gav anledningen. Jeg har denne gang haft tid nok til at koncentrere mig personerne og selve problemstillingerne: tab og sorg, tilgivelse og hævn og kan kærligheden holde gennem i så dyb en krise?
    Bogen får stadigvæk tre stjerner, jeg synes, den er meget overbevisende.
    vis mindre ...

    163 Pernille
    08-11-2006 22:54:15
    Også velkommen til dig Lisbeth!
    Og god fornøjelse med Ida Jessen!

    126 Pernille
    03-11-2006 14:33:07
    Velkommen og hvornår går vi i gang
    Kære Solveig Og Inga
    Annette og jeg vil gerne byde jer velkommen i læseklubben. Indtil videre er vi jo kun 4, men derfor kan vi jo sagtens "snakke" bøger. Men vi tænkte, at vi måske skulle vente med at starte snakken om Ida Jessens bog til ca 15.11. Så har vi alle en chance for at læse bogen, og måske er der også kommet flere medlemmer til den tid. Det håber vi, I er med på?
    Så indtil videre: God fornøjelse med "Det første jeg tænker på"!

    Navn: