Vidnerne historien : dansk pressefotografi i 100 år Red. af Irene Greve

Oprettet: 05.03.2012 - 12:04

Bog: "Vidnerne historien" af Irene Greve

Irene Greve
Pressefotografforbundet, i samarbejde med Ajour

At et billede kan sige mere end tusind ord demonstreres fint af bogens store udvalg af danske pressefotos gennem 100 år.

Bogen er udgivet i anledning af Pressefotografforbundets 100 års jubilæum.

En anden bog om emnet, ’Danske øjeblikke’ fra 1998, giver en sammenhængende, kronologisk gennemgang af pressefotografiets historie i Danmark set i lyset af samfundsudviklingen, mens ’Vidnerne’ er en artikelsamling med vidt forskellige indfaldsvinkler, der fører pressefotografiets historie helt frem til nutidens digitaliserede billedstorm.

Vi påvirkes af billeder, og vi bombarderes i dag af billeder som aldrig før. Bogen giver et indtryk af pressefotografiets udvikling, former og virkemidler. Selv om billeder ikke lyver, med mindre de er manipulerede, er de fotografens subjektive tolkning af sandheden, og det er op til den enkelte beskuer, hvordan hun vil forholde sig til dem.

Pressefotografiets historie, dets etik, det æstetiske aspekt, den teknologiske udvikling og de forskellige genrer inden for pressefotografierne, som de klassiske nyhedsfotografier, de lidt dyberegående fotojournalistiske reportager og de dokumentariske pressefotos, er nogle af de emner, der tages op.

De mange udvalgte pressefotos fortæller mange forskellige historier. Der er de historiske øjeblikke, det dramatiske, de kongelige og de kendte, sport og arbejde, det dybt personlige og meget mere. Stort og småt imellem hinanden.

Det er en flot og meget indbydende bog, en vellykket blanding af tekst og billedkavalkade, der vil appellere til mange mennesker. Mens nogle pressefotos er meget underholdende, er der andre, der vækker dybe følelser og brænder sig fast på nethinden. Der er nok at gå på opdagelse i, og spændvidden er stor. Man kan læse bogen i sin helhed, men på grund af dens kalejdoskopiske opbygning kan man også nøjes med at læse udvalgte afsnit.