Verden ifølge Bøllechæferen og Pjoklederen af Per Lau Jensen

Oprettet: 19.08.2017 - 13:54

Bog: "Verden ifølge Bølleschæferen og pjoklederen" af Per Lau Jensen

Bølleschæferen og pjoklederen er på ferie i Spanien og møder de lokale - heriblandt sværvægtsweileren, mastiffen og ulven.

Per Lau Jensen
Hovedland

I det nordlige Skåne bor hunden Bøllechæferen og dennes menneske-ejer, Pjoklederen, i en rolig svensk provinsby, hvor der ikke sker forfærdeligt meget.

I ”Verden ifølge Bøllechæferen og Pjoklederen” tager makkerparret på en lang ferie til Costa del Spanien, hvor de skal bo i et lejet hus i nogle uger. På denne rejse møder de bl.a. skaden Knud, en ulv og introducerer læseren for mennesker, som makkerparret møder i hverdagen, f.eks. PolisPoul og den pensionerede Jönsson, der har været psykiatrisk overlæge og desuden har tendens til at mene, at Pjoklederen fra tid til anden har rotter på loftet - bare fordi man går rundt og taler med sig selv ude i haven fra tid til anden (man kan vel have brug for ekspertråd, ikke sandt).

”Verden ifølge Bøllechæferen og Pjoklederen” er en bog om at have hund, men ikke en helt almindelig bog om de oplevelser man som ejer får når man har en hund.

Bogen er på mange måder både underholdende og morsom – mens jeg læste denne bog fangede jeg mange gange mig selv i, at sidde med at smil på læben mens jeg læste om oplevelserne i Spanien. Jeg tror faktisk ikke, at jeg har læst andre bøger, der helt kan sammenlignes med ”Verden ifølge Bøllechæferen og Pjoklederen”, og det er faktisk godt, for jeg kan godt lide at læse bøger der er skrevet på en ny måde.

Denne bog kan både kaldes for en slags erindringsbog (over de oplevelser man har når man har hund), men egentlig også en rejsebog fordi læseren tages med på en rejse mellem Skåne og Spanien.

Det har været en fornøjelse at læse bogen, og jeg kunne forestille mig, at især hundeejere og rejselystne læsere vil synes om denne bog. Hvis læseren er udstyret med humoristisk sans (og det er jo ikke alle, der er det) vil man helt sikkert også synes om ”Verden ifølge Bøllechæferen og Pjoklederen”.

Jeg giver bogen 4 ud af 5 stjerner og sender en varm anbefaling af bogen ud til Jer andre i cyberspace.