Venedig - Eller kunsten at fare vild af Jens Blendstrup og Lars Gundersen

Oprettet: 13.11.2014 - 13:26

Bog: "Venedig - Eller kunsten at fare vild" af Jens Blendstrup

Hverdagens, kunstens, historiens, elskovens og vandets Venedig set gennem fotograf Lars Gundersens poetiske kamera og forfatter Jens Blendstrups visuelle fantasi.

Jens Blendstrup
Lars Gundersen
2014
Samleren

Flot, finurlig, fræk og poetisk bog om Venedig set gennem øjnene af to kække mænd, der kan deres kram.

Dette er ikke en rejsebog, men det er så også det eneste ’ikke’, jeg vil bruge i denne anmeldelse, for Venedig eller kunsten at fare vild er så meget andet.

Dejlige digte, der kunne stå alene, men som heldigvis bliver så meget større i samspillet med Lars Gundersens fotos. Jeg er imponeret over Jens Blendstrup og Lars Gundersens samarbejde om bøger. De er smukke at se på, sjove og dybe at læse og de gemmer sig i hjernen lang tid bagefter.

Fordi det er Jens Blendstrup, der har skrevet teksterne, er de gakkede og gale med både humor og alvor, og fordi Lars Gundersen har taget fotos og manipuleret med nogle af dem, bliver det spændende at se på og kan tage lang tid at finde ud af, hvordan det er gjort. Jeg kan fortabe mig fuldstændigt i både billeder og tekst.

”Uden for husene hænger tørresnorene på kryds og tværs. Det er for at himlen ikke skal flyve væk og menneskene ikke skal blive for verdensfjerne.” Jeg kan lige se det for mig, selvom jeg aldrig har været i Venedig. Og hvor er det smukt skrevet.

Bogen er en ren fornøjelse, som alle med kringlede hjerner og glade øjne bør kigge i mindst en gang.