Universet af Steen Hannestad

Oprettet: 06.07.2015 - 12:42

Bog: "Universet" af Steen Hannestad

Det er noget mærkeligt noget, universet. Det indeholder alt fra hønsefødder og gulerødder til enorme galaksehobe, der strækker sig over millioner af lysår.

Steen Hannestad
2015
Aarhus Universitetsforlag

”Det er noget mærkeligt noget, universet” står der på bagsiden af den 27. Tænkepause fra Aarhus Universitetsforlag, men Steen Hannestad formår imponerende nok at gøre os det begribeligt.

Lad det være sagt med det samme; jeg elsker Tænkepauser fra Aarhus Universitetsforlag. Lige siden jeg fik Mathias Clasens ’Monstre’ i hånden for snart et par år siden, har jeg troligt lagt beslag på seriens bøger, og jeg fortsætter med at blive både glædeligt overrasket over niveauet, men også – og måske endnu vigtigere – klogere.

For de, som ikke kender Tænkepauser, så vil jeg hurtigt præsentere konceptet. Hver måned med enkelte undtagelser udkommer der en ny Tænkepause. Bøgerne er i lommebogsformat på 60 sider – lidt som en ’Turen går til’ rejsebog – og er forfattet af en række af landets fremmeste mænd og kvinder inden for deres respektive felter. Hver bog har et tema, som oftest er ganske komplekst, men præsenteres og formidles enkelt og klart til lægfolk uden at tale ned eller forsimple. Denne gang er det professor Steen Hannestad fra Aarhus Universitets Institut for fysik og astronomi, der giver os glade læsere et indblik i universet.

Hannestad starter stille og roligt med et videnskabshistorisk tilbageblik, hvor han i min mening kommer med en af de absolut bedste forklaringer på, hvad Einsteins generelle relativitetsteori egentlig betyder. Vi får også en hurtig indføring i bl.a. elektromagnetisme, tyngdekraft og tidlig astronomi.

Herefter bevæger vi os over i kosmologi og universets form. Når Hannestad beskriver krumninger og formen på universet bliver det en kende langhåret, men interessen holder stadig. Det er en af de gode ting ved Tænkepauserne; grundet deres beskedne længde skal forfatterne fatte sig i korthed, så selv de enten kringlede eller kedelige emner fylder ikke så meget endda.

Ironisk nok slutter ’Universet’ af med at give indblik i universets fortid og opstående. Det virker lidt bagvendt, men fungerer ganske godt.

Jeg er imponeret over Hannesteds evne til at gøre så kompliceret materiale forståeligt for en naturvidenskabelig ignorant som mig. Dog skal man koncentrere sig en kende mere end ved læsning af Billedbladet, men på den anden side så bliver ens konversationsmuligheder øget i høj grad. I det hele taget kan jeg ikke sige nok gode ting om ’Universet’ og Tænkepause-serien i det hele taget.