Tidevand af Anita Diamant

Jens Rosendal
1998
Skærbæk : Melbyhus

Lån bogen på

Kathleen er 59 år og børnebibliotekar. Hun er gift med Buddy og har to voksne sønner, som nu bor langt borte fra hjemmet i Gloucester. En dag får hun konstateret brystkræft, og da hendes søster døde af den samme sygdom, bryder Kathleens verden sammen.

Joyce er 42 år og lever af at skrive for blade. Hun har haft en succesroman, ”Magnolias hjerte” – en rigtig trivialroman med masser af sex, men også med en god historisk research. Sammen med sin mand har hun købt et sommerhus i Gloucester, og her vil hun bruge sommeren på at skrive en ”rigtig” roman.

De to kvinder mødes tilfældigt en aften i synagogen, og det bliver starten på et varmt venskab. Joyce støtter Kathleen i hendes angst og kamp mod kræften, og Kathleen finder i Joyce en ny veninde, der kan erstatte hendes døde søster.

”Tidevand” er en smuk historie om venskab, brystkræft, mænd, børn og skjulte hemmeligheder, som gennem mange år har været torne gemt i kødet. Anita Diamant fortæller stilfærdigt, men indtrængende om de problemer, glæder og sorger, livet giver, og jeg sad tilbage med en varm følelse, da jeg lagde bogen fra mig. En følelse af, at selvom livet også kan være barskt, er der også meget kærlighed at hente. Ikke mindst blandt ens gode venner.

Anita Diamant har tidligere udgivet romanen ”Det røde telt” på dansk.

Oversat af Helga Poder. Klim, 2003. 242 sider. Kr. 268,-

Anita Diamants hjemmeside