The dark labyrinth

Lawrence Durrell
1976
Faber

The Dark Labyrinth

Skrevet af Lawrence Durrell. Udgivet 1947, Original Titel : ”Cefalu”. Af Editions poetry. Genudgivet i 1964 af Faber and faber Limited, London. (Desværre) ikke oversat til dansk. 266 sider, findes på biblioteket og antikvarisk.

Lawrence Durell (1912 -1990) var en mesterlig forfatter, dette er blot hans fjerde bog fra 1947. Han debuterede i 1935 med den selvbiografisk inspirerede ”pied pipers of lovers” (denne handler om hans engelsk/indiske opvækst). Hans forfatterskab fortsatte helt ind i 1990 erne. Mest kendt er han nok for Alexandria kvartetten fra 50 erne og som den bistre storebror i hans lillebrors erindringsbøger om Durell familiens liv på øen Korfu i 30 erne – min familie og andre dyr. Ligesom i Geralds bøger er en del af Lawrence Durrells forfatterskab bundet i en græsk/mediteranisk emnekreds, således også the dark labyrinth, som foregår på Kreta. Lawrence Durell slår en mere dyster og metafysisk tone an i sine bøger, men har sans for antydninger, mysterier, dybe portræt tegninger, drama og glimtvis komik. Hans fortællestil er eklektisk både panoramisk og scenisk i formen.

Fra bagsiden: The dark labyrinth, af Lawrence Durrell. Historien bringer sine hovedpersoner til den græske ø Kreta: det er en moderne novelle om moderne mennesker, men ikke uden ekkoer af legenden om Minos. Bogen  er brilliant skrevet med al den energi og fantasi som Mr. Durells mange beundrere vil forvente

Fra side 1 ; ”During the early part of june 1947 a small party of sightseers found itself trapped in what was then the newly discovered labyrinth of cefalu, in the island of Crete They had penetrated the network of caves and corridors with a guide from a tourist agency, their intention being to examine the so called ” city in the rock”.

Bogen åbner med en avisnotits om en gruppe turisters ulykkelige udflugt til en Bjerghule/labyrint, en amerikansk journalist interviewer eftererfølgende den eneste overlevende fra udflugten – Lord Graecen, en ældre vellidt arkæolog og forsker fra British museum, men det er og bliver et mysterium, hvad der er hændt, hvem som var med på turen ind i hulen, hvad formålet var og hvad der er blevet af resten af rejseselskabet

Historien følger i nutid kort journalistens research, indtil han tidligt opgiver sporet som ender blindt, herefter springes der tilbage i tid, til Lord Graecens arbejde som seniorforsker på British museum i London. Det er i månederne op til rejsen med skibet Europa, som sejler fra London til Grækenland. Fortællingen springer imellem de 8 - 9  passagerer som skal med på turen, deres individuelle fortællinger og livshistorie blotlægges. Nogle af de rejsende kender på forskellige måder hinanden før de tager afsted via psykologen Hogarth. Der gives indtrængende psykologiske og levende portrætter af disse mennesker, som har  vidt forskellige baggrunde og leve veje. De rejsende  er ;

Captain John Baird – desillusioneret leje soldat, gennem et helt liv i hemmelig tjeneste for den britiske regering og veteran fra græske modstandskamp (mod nazisterne).

Olaf Fearmax – indesluttet læsehest, fhv.boghandler ekspedient og nu kendt i offentligheden som spritist og berømt medium for ånden ”french Marie”.

Mr. Truman og Mrs. Truman – ungt amerikansk par, forelskede og eventyrlystne.

Miss virginia Dale: rekonvalescent (syg som tager på ferie for at blive rask).

Campion Bond:  promiskuøs, genial billedkunstner, socialist

Lord Graecen: ekspeditionens ældre professionelle ekspert i oldsager og digter.

Mrs Dombey: rødhåret midaldrende dame, intens kristen og meget optaget af andres dydighed/frelse, har en lille skødehund kaldet Plet.

Bogen følger så de rejsende, som samles ombord på skibet Europa og dernæst sejlturen sydpå. De rejsende har oprindeligt hver deres mål med at tage afsted, men som ved et skæbnetræf  tilbydes de alle denne såkaldte udflugt, da de nærmer sig Kreta. De skal med en guide på sightseeing ind i en hule i Kretas bjerge, for at se "labyrinten", Byen af sten. Alle siger ja og de drager afsted i bil kortege mod målet i bjergene.

I bogens sidste del beskrives turen ind i mørket, ind i bjerget, ulykken og de enkelte personers skæbne og det er mesterligt beskrevet – klaustrofobisk, skræmmende og man gyser mange gange under læsningen, det er her bogen for alvor bliver meget spændende, skræmmende i sin ubønhørlige fremdrift.

Bogen parafraserer i nogen grad den gamle legende om kong Minos,  labyrinten og minotaurus, og selve dramaet er ligeledes inspireret af faktiske hændelser i en ældre rejsebeskrivelse fra 1875

Men fortællingen bliver grundlæggende til en række menneskers metafysiske skæbnes fortællinger om rejsen, kærligheden, livet og døden. Den er hypnotisk og spændende og er på flere niveauer ikke noget man lige bliver færdig med.

Bogen kan selvfølgelig med fordel læses i sommerferien, under eller efter en rejse til Kreta. Fordi bogen fremmaner landskaber, steder, bjerge, lyset og mørket og er på denne måde en fremragende rejsekammerat (i parantes bemærket, Har L.Durrell iøvrigt skrevet rejseguiden "De græske øer", som jeg også varmt kan anbefale).

På kreta kunne obligatoriske stop være; De hvide bjerge; lefka Ori, Omalos sletten, paladset i knossos(v. Heraklion),og labyrinten ved Gortyn.

God fornøjelse !

Jakob Polack 24.08. 2011