Tal til mig

Oprettet: 30.03.2015 - 22:34

Bog: "Tal til mig" af Simon Pasternak

Tal til mig er en stort anlagt kærlighedshistorie og thriller, der foregår i København og under den rumænske revolution i december 1989.

Simon Pasternak
Christian Dorph
2015

November 1989. Berlinmurens tid lakker mod enden, og samtidig vakler regimerne i resten af Østeuropa. Spørgsmålet er hvad Berlinmurens fald vil medføre. Et blodblad eller fred i vor tid?
En ung kvinde bliver myrdet i København. Den unge kvinde har tidligere arbejdet som Topmodel og har færdes i et Miljø med Fester og Stoffer. I kvindens yngre dage var hun politisk aktiv som kommunist.
Hos Drabsafdelingen hersker der kaos. Drabschef Ole Larsen har hjerteproblemer. Anita Jensen er umiddelbart selvskreven som efterfølger til Ole Larsen, men desværre mener ledelsen det ikke og overlader i stedet stillingen til en anden. Den unge og ivrige betjent Jesper Henriksen får Anita Jensen som makker, meget mod Anita Jensens vilje.
Ole Larsen, Anita Jensen og Jesper Henriksen kommer på hårdt arbejde med forræderier og dobbelte dagsordner med HA´ere, splid i Politiet, østeuropæiske dissidenter og udenlandske agenter. I December 1989 midt i den rumænske revolution kæmper de ikke kun for at opklare sagen, men også for at redde hinandens liv.
"Tal til mig" er bog nummer 4 efter "Om et øjeblik i himlen", "Afgrundens rand" og "Jeg er ikke her". De tre forrige bind har jeg læst med stor fornøjelse, idet de har været nogle meget velskrevne og særdeles spændende krimier, så jeg var meget spændt på om, "Tal til mig" var på samme høje spændingsniveau som de tre første bøger. "Tal til mig" levede fuldt op til mine høje forventninger, jeg blev allerede fra første side grebet af bogen og lagde den meget nødigt fra mig, derfor blev bogen meget hurtigt læst.
Anita Jensen har sit at slås med og jeg havde den dybeste sympati med hende gennem hele bogen, visse andre personer vakte tilgengæld min dybeste afsky, af hensyn til kommende læsere af "Tal til mig" kan jeg desværre ikke uddybe hvem disse personer er.
Jeg giver "Tal til mig" en meget varm anbefaling og håber på, at jeg kommer til at læse mere om Anita Jensen, Ole Larsen og Jesper Henriksen.