Sus af Jonas T. Bengtsson

Oprettet: 14.07.2017 - 20:12

Bog: "Sus" af Jonas T. Bengtsson

En barsk og fordomsfri fortælling om Københavns hårdeste og mest socialt udsatte miljøer, som på samme tid giver en forståelse af, at der hos alle findes en grundlæggende menneskelighed.Sus e

Jonas T. Bengtsson
Rosinante

Tidligere i 2017 udgav Jonas T. Bengtsson sin 4 bog, en roman, der har fået titlen ”Sus”. Bengtsson er i min optik en af landets bedste, nulevende forfattere, og det var derfor med temmelig høje forventninger, at jeg gik i gang med at læse om Sus. Endnu engang har forfatteren begået en perle af en bog, som man ikke må snyde sig selv for at læse.

Sus er 19 år gammel, men ligner en 12-årig dreng, der spiser for lidt mad.

Hun bor i den selv samme boligblok i Københavns NordVestkvarter, hvor hun er født og opvokset og adskiller sig egentlig ikke fra de øvrige beboere i dette københavnske arbejderkvarter, der huser både ungdomshus, mange små lejligheder, lave indtægter og en del indvandrere. Dog huser kvarteret også kunstnere, bohemer og andet godtfolk, men i denne bog er der nu mest fokus på bydelens egentlige kerne, de fattige og utilpassede, hvoraf Sus er den ene.

Hendes bror ligger på hospitalet med en granatsplint i hovedet, hendes far er i fængsel og hendes mor er død efter at faderen spændte hende fast til dobbeltsengen og derefter glemte alt om mad, drikke og den luft vi alle er afhængige af at indånde. Sus har af gode grunde set sig sur på faderen, som hun holder ansvarlig for moderens død, og derfor har hun også planlagt at slå faderen ihjel når han inden længe bliver prøveløsladt fra fængslet.

Hverdagen går med at overveje faderens endeligt, men også med at ryge hash, sælge hash til rollingerne i de lokale folkeskoler og forsøge at undgå politiet, der med jævne mellemrum huserer betonblokken for at ransage de lejligheder, hvor de formoder der foregår handel med stoffer.

”Sus” er en roman om livet i Underdanmark og om hvordan nogle af menneskene i dette lag af samfundet lever deres liv. Der er tale om en barsk, men også realistisk roman, der er dybt rørende og som gør et stort indtryk på læseren.

Romanen er meget troværdig, men jeg synes ikke den kommer op på helt samme niveau som f.eks. ”Submarino” eller ”Et eventyr”, der begge fremstod med endnu bedre personportrætter end ”Sus”. Når det er sagt må jeg dog sige, at ”Sus” faktisk er en rigtig god og velskrevet bog, som er spændende.

Jonas T. Bengtsson er en af landets bedste, nulevende forfattere – han kan sit kram og jeg tøver ikke med at give ”Sus” en varm anbefaling med på vejen.