Strejf af nådens vinge af Hanne Reintoft

Oprettet: 15.03.2001 - 09:00

Bog: "Strejf af nådens vinge" af Hanne Reintoft

I 1200-tallet udspiller sig et broget liv på herregården Kvesborg i Vestjylland - Vi følger Karen fra hun er 8 år gennem et typisk kvindeliv i middelalderen, til hun dør som 50-årig.

Hanne Reintoft
2000
Forum

Året er 1199, det er korstogenes og krigenes tid; Karen og Kirsten er døtre af rigmanden Agge Nielsen fra Kvesborg: Karens hu står til fromhed og fordybelse, mens Kirsten er forlystelsessyg og gerne vil giftes rigt.

Socialrådgiveren Hanne Reintoft, der ud over at være kendt fra sine radioprogrammer også har skrevet både debatbøger og erindringer, udsendte i efteråret 2000 sin første roman.

Det pirrede min nysgerrighed så meget, at jeg, der ellers sjældent læser historiske romaner, blev nødt til at læse "Strejf af nådens vinge: en slægtsroman fra årene 1199-1241".

Jeg slugte den!

Hovedpersonen er Karen, der vokser op på en vestjysk herregård. Forældrene reagerer forskelligt på kun at få piger (Karen og lillesøsteren Kirsten). Faderen forguder sine to piger og især den begavede, indesluttede Karen, mens moderen, der er af Hvideslægten og havde store ambitioner for sine drengebørn, skubber dem fra sig.

Kirsten bliver gift med en brovtende, krigsivrig herremand, mens Karen, der er dybt religiøs, får den rige gårdmandssøn Magnus, der hellere var gået i kloster. De to holder af hinanden, men Magnus har så store problemer med at acceptere kødets lyst, at det er ved at ødelægge ham.

Omkring de to herregårde og landsbyen, hvor Magnus og Karen bor, er der et stort og meget troværdigt persongalleri. Det myldrer med hykleriske munke og præster, fattige bønder, sultne trælle, undertrykte kvinder og mange, mange fødsler af både levende og døde børn.

Hanne Reintoft skriver fængslende, nuanceret og med det sociale engagement, hun ikke kan lægge fra sig. Det er næsten som at være der selv, og så er romanen skrevet i et sprog, jeg ikke husker at have læst bedre.

Flot romandebut fra en rutineret skribent!

Forum, 2000. 269 sider