Stegte grønne tomater af Fannie Flagg

Oprettet: 01.01.2003 - 12:53

Bog: "Stegte grønne tomater" af Fannie Flagg

Omkring Whistle Stop Café i Alabama i 1930'erne udspiller der sig et liv sammensat af hjertevarme, rørende og sørgelige skæbner, dels oplevet samtidig, dels set i tilbageblik af Ninny Threadgoode p

Fannie Flagg
2000
Erlandsen

'Stegte grønne tomater' er en utrolig charmerende og hjertevarm fortælling om den midaldrende Evelyn, der møder den ældre Ninny Threadgoode på svigermoderens plejehjem.

Anbefalet af bibliotekar Jette S. F. Holst, Århus Kommunes Biblioteker

Lån bogen på Bibliotek.dk

Da Evelyns svigermor er lidt af en harpe, begynder Evelyn at besøge Ninny i stedet for, og snart opstår der et varmt venskab mellem de to kvinder.

Under besøgene fortæller Ninny levende om livet i sydstaterne i årene under depressionen, og om to gode veninder hun havde, Idgie Threadgood og Ruth Jamieson.

Idgie var en rigtig drengepige. Hun drak og spillede kort, og så var hun en uforbedrelig løgnhals, som kunne binde folk de mest usandsynlige historier på ærmet. Samtidig var hun dog også et varmhjertet menneske, som altid kunne finde et måltid mad til en trængende. Ruth derimod var en rigtig dame, der ikke kunne finde på at drikke og slet ikke at lyve. Men de to elskede hinanden på trods af deres forskelligheder og drev sammen Whistlestop Caféen, som var centrum for den lille by og rammen om mange begivenheder, store som små.

Udover Ninnys fortælling om fortiden, hører vi også om Evelyns trængsler i nutiden. Hun blev opdraget i flinkeskolen, og som voksen opdager hun pludselig, at verden har ændret sig, uden at hun er fulgt med, og nu føler hun sig pludselig som en fremmed.

"Stegte grønne tomater" er en utrolig dejlig fortælling. Jeg har læst den flere gange, og hver gang sidder jeg skiftevis og smiler over Idgies narrestreger og Evelyns problemer med svigermoderen, og så bliver man pludselig vemodig og sidder med en klump i halsen, for så kort efter at smile igen. Det er en fortælling om kærlighed og had, om racediskrimination og om venskab mellem sorte og hvide, om kvinder og mænd og meget mere.

Fannie Flagg har skrevet en rigtig dejlig roman, og jeg kan kun varmt anbefale den til alle, som holder af en god historie.

Oversat af Dorrit Barrit, Erlandsen, 2000. 372 sider