Sommerbarn af Kirsten Myers

Oprettet: 09.09.2013 - 16:48

Bog: "Sommerbarn" af Kirsten Myers

Anne vokser op i Østjylland midt i 1960'erne.

Kirsten Myers

Spændende som en psykologisk thriller, en rigtig pageturner og værdig til at vinde debutantprisen.

Her i efteråret har vi på Horsens bibliotek planlagt  at afholde en lille stribe inspirations-formiddage hvor vi fortæller om og formidler litteratur under overskriften Græd, Gys og Grin. Min kollega og jeg selv lægger ud med at formidle en snes sørgelige bøger, og i den anledning har jeg i rekordfart læst Kirsten Myers "Sommerbarn".

Romanen foregår i 60'erne og 70'ernes Jylland langt ude på landet ikke ret langt fra Horsens. Anne går i 2. klasse i den lokale landsbyskole, og hun bor på en større proprietærgård sammen med sin far og mor og storebror. Det lyder jo altsammen helt almindeligt, ikke? Men der lurer et gysende rædselsregime bag den pæne overflade. Annes forældre drikker, men det er særligt Annes storebror, som personificerer den altoverskyggende ondskab i Annes liv. Han er selve billedet på en voldspsykopat. Allerede flere år før han er konfirmeret drikker drengen hjernen ud og mange gange om ugen udsætter han Anne for så grov vold, at det er et mirakel at hun overlever.

Hvorfor forældrene i den grad lukker øjene for Annes problemer og dermed udsætter hende for så grov omsorgssvigt er mig en gåde. Det er også en gåde hvorfor de voksne i omgangskredsen ikke lukker øjnene op og griber ind.

Tidsbeskrivelse er fremragende, og Kirsten Myers beskriver helt klart og usentimentalt børnenes barske indbyrdes forhold. Salmeversene, som indleder kapitlerne, er velvalgte og jeg kendte dem alle sammen fra min egen skoletid. Barndommens skoleoplevelser sidder fast i rygmarven.

Jeg læste næsten bogen i et stræk, og det var ikke kun fordi jeg skal bruge den i mit formidlingsarbejde. Den var simpelthen lige så spændende som en egentlig psykologisk thriller. Den er i hvert fald værdig til at vinde debutantprisen.