Solens rige af J. G. Ballard

Oprettet: 04.08.2008 - 12:06

Bog: "Solens rige" af J. G. Ballard

Selvbiografisk roman om en drengs grufulde oplevelser i en japansk interneringslejr under den 2. verdenskrig

J. G. Ballard
Jørgen Christian Hansen
1985

Livsbekræftende skildring af britisk overklassedrengs opvækst i Shanghai og brutale ophold i japansk krigsfangenskab indtil  udfrielsen efter atombomben.

Anbefalet af bibliotekar Poul Lerche-Thomsen, Tårnby Kommunebiblioteker

God eller dårlig?

Jim er 11-årig søn af velhavende forældre i det hvide kvarter i Shanghai, som er besat af japanerne. De fleste udlændinge flygter, også Jims forældre beslutter at komme i sikkerhed, da Pearl Harbour angribes. Jim afskæres fra forældrene og kommer i kløerne på Basie og Frank, som forgæves forsøger at sælge ham. Alle tre fanges af japanerne og sendes i interneringslejr.

Livet i lejren er bogens centrale del, hvor Jim oplever japanernes brutalitet på nært hold. Under Basies beskyttelse og gennem en ukuelig optimisme overlever han trængslerne. Jim ser et kraftigt lysglimt på himlen og forstår, det vil medføre krigens slutning. Sidste del handler om den farlige tid, indtil Jim kan genforenes med forældrene.

Denne biografiske roman er tæt på non-fiktion. Bogen er klassisk opbygget som en fisk (hoved, krop, hale) og indeholder kort over Shanghai. Den fantastiske historie er vel også tæt på sandheden. Hvordan beskrive en 11-årigs oplevelser i krigsfangenskab uden at have oplevet det selv?

Fortællingen bæres af Jims evne til at overleve og hans umiddelbare glæde ved livet og teknik. Han er fuldstændig optaget af japanske flyvemaskiner og ser jublende til, når de flyver over lejren. Da bomben over Nagasakis glimt kan ses, kan han ikke få armene ned, både af begejstring for krigens snarlige afslutning og af beundring over teknikkens formåen.

Man bliver i godt humør af Jims fokuseren på det positive i en håbløs situation.
Sproget er meget præcist beskrivende, det har ikke været svært at omdanne romanen til filmmanuskript.

Efterfølges af ”Kvinden du gav mig”, som opsummerer begivenhederne  i Kina og fortsætter med punktnedslag i Jims liv i England. Bøgerne kan læses uafhængigt af hinanden, men har begge udgangspunkt i Ballards glæde ved livet, og har ingen forbindelse til hans science fiction romaner.

Bogen er filmatiseret af Steven Spielberg i 1987. Se mere om filmen, bl.a. flere begejstrede brugeranmeldelser på www.scope.dk

Ballard, J. G.: 'Solens rige'. Oversat fra engelsk af Jørgen Christian Hansen efter 'Empire of the Sun'. - 3. udgave. - [Kbh.] : [Gyldendal], 1988. - 283 sider

Mere inspiration:
Forfatterens egen hjemmeside: www.jgballard.com er lidt rodet -
prøv www.ballardian.com

Lån bogen på Bibliotek.dk eller Køb bogen