Søvnlysninger af F. P. Jac

Oprettet: 17.12.2007 - 13:06

Bog: "Søvnlysninger : mandelbolsjer til alle iagtvågende med Tretten dage af en sne" af F. P. Jac

Digte fra nu, sammenstillet med et genoptryk af en samling fra 1981. Begge iagttager, beskriver og reflekterer over livet ved indgangen til et nyt år

Originaludgave: 2007

F. P. Jac
Valby : Borgen

To omgange lys melankoli til samme pris - nye og gamle digte fra F.P.Jac til at fordrive vinteren med

Digtene i Søvnlysninger er skrevet af vores allesammens yndlings portvinsnæsedigter, F.P. Jac. Bogen indeholder den nye samling "Søvnlysninger" og "Tretten dage af en sne" fra 1981. Jac har siden 1976 beriget dansk litteratur med både digte og romaner.

Digtene flyder lækkert som rim fra en amerikansk westcoastrapper, men emnerne er ikke solbeskinnede sommerweekender i downtown LA. Men nærmere mørke hverdagsmorgener og-aftener i et vintermørkt Lyngby.

Jeg er mest til de digte hvor billedsproget er knap så abstrakt, ikke fordi de digte ikke er gode, men fordi jeg er ret tilbagestående, hvad angår min evne til forstille mig ”sandspottende græspletters vejrtrækning”. Men "bonderøvscentimeter" derimod, det ved jeg hvad er. Jeg er nemlig præcis 190 af slagsen.
Jac har en uovertruffen evne til at skrive digte som er befriende jordnære og samtidige af høj høj klasse.

Samlingen bliver markedsført som en mandelgaveidé, men det må være et ret snævert markedssegment der giver digtsamlinger som mandelgaver.

Men er man så heldig at sidde tilbage med mandelen, efter at have forgrebet sig flere på kilo ris a la mande, kan man sagtens glæde sig hvis der bag det glittede papir gemmer sig Søvnlysninger.

Det er dog ikke en mandelgave til børn, de vil blive noget så skuffede, hvis de forventer marcipangris og får en digtsamling.

Borgen, 2007. 51 s.