Søvnløs af Barbara Voors

Oprettet: 15.10.2001 - 08:00

Bog: "Søvnløs" af Vilhelm Moberg

Den bondefødte redaktør Knut Toring gør op med byen, sit ægteskab og sit blad og vender tilbage til sin hjemegn for at forbedre ungdommens kår dér

Vilhelm Moberg
Borgen : i samarbejde med Nyt dansk Litteraturselskab

Lån bogen på

Først ligger man lidt på den ene side, så lidt på den anden side, så trisser man ud og drikker vand, tager nattøj på eller af. Hvis man nogen sinde har lidt af konstant søvnløshed i en periode, så ved man, hvor ganske frustrerende det er. Oftest er det uløste problemer eller stress, der holder Ole Lukøjes paraply foldet sammen. Andre gange kan det være lykkebrus som en ny forelskelse, der absolut må plejes næste dag. Hvis det altså bare snart var morgen! Resultatet er det samme: Søvnløshedens værste konsekvens er manglende evne til koncentration.

For hovedpersonen Savanna i romanen "Søvnløs" er årsagen til problemet fra starten en gåde - på lige fod med den, hun forsøger at afdække i sin afhandling om en engelsk, kvindelig journalist, der døde under mystiske omstændigheder i starten af 1970'erne. Journalisten Elisabeth Brown havde i lang tid beskæftiget sig med vold mod kvinder. Spekulationerne gik dengang på, om hun selv var blandt de ofre, hun så indgående beskrev, og om en mishandler til sidst gjorde det af med hende. En sensationslysten forsker har dog senere fordrejet og udeladt en række fakta om sagen, og det har i den grad ansporet Savanna til at finde frem til sandheden mere end tyve år senere.

Men Savanna kan ikke finde ud af, hvorfor hun ikke sover, og hendes arbejdsindsats nærmer sig nulpunktet, selv om en meget forstående chef prøver at muntre hende op:
Lidt mindre martyrium og lidt mere nærvær, forsøger han at kræve. Han ved faktisk heller ikke, at Savanna allerede er nået langt med sit projekt: Der er bare nogle få, men ikke desto mindre afgørende, løse ender. Samtidig er en række alarmerende emails begyndt at vælte ind fra en kvindeforagter, der tilsyneladende kender alt til Savannas gøren og laden. Hendes forsøg på at spore afsenderen er resultatløse, ligesom hendes forsøg på at vælge en mere lys skæbne og dermed fremtid. Savannas søn døde som seks-årig, og hun har valgt at leve i cølibat efter uforløste kærlighedsforhold. Fortiden er også traumatiseret af et dødsfald på et pensionat, hvor hun som barn måske, måske ikke har været vidne til et eller andet. Men som hun fastholdt den gang: Jeg sov.

Selv om jeg ikke er den store krimilæser, må jeg tilstå, at den svenske forfatter Barbara Voors præsenterer læseren for et usædvanlig interessant plot, som man straks fanges af. Sympatien for hovedpersonen blandes med frustrationen over hendes fejltagelser, der er så menneskelige, at de er troværdige. Også de andre personer repræsenterer gode, solide karakterer, der gør én nysgerrig. Det være sig broderen Sam, der omsider møder kærligheden, eller den varme præst Maria, der interesserer sig for hypnose. Hun guider Savanna tilbage til fortiden, og på en uhyggeligt effektfuld måde flettes de to sjæleveninders personlige historier til sidst sammen med Elisabeth Browns. Samtidig med at den anonyme emailafsender ånder Savanna i nakken fra cyberspace, får hun en uforudset romance at forholde sig til. Død og svær kærlighed, men også livsbekræftende møder (Savanna har stort set levet uden veninder og mænd til historiens start) bringer beretningen fremad.

Gemmerne i et magasin på et engelsk bibliotek bliver afgørende for sagens opklaring om journalistens endeligt, og den lille krølle gør naturligvis romanen ekstra anbefalelsesværdig set gennem BogWebs læsebriller.

Apropos avisfolk og andre beslægtede…: En gang citerede en tidligere kollega en gammel redaktør for at have sagt: "Hvis jeg virkelig døjer med søvnproblemer og bare ikke kan falde i søvn: Ja, så går jeg da hjem…". Men det var dengang i de gode, gamle dage, hvor alle journalister var mænd og sov under skrivebordet på redaktionen eller hos letlevende damer. Som regel overnatter de fleste af os hjemme det meste af tiden. Så derfor skal opfordringen lyde: Gå ikke direkte hjem om eftermiddagen, men ned på biblioteket eller til boghandleren. Måske er det Barbara Voors' psykologiske thriller, der efterfølgende holder dig vågen.

Fremad, 2001. 299 sider

BogWeb - 15. oktober 2001