Snedronningen : en litterær biografi om Selma Lagerlöf af Henrik Wivel

Oprettet: 21.09.2009 - 09:55

Bog: "Snedronningen : en litterær biografi om Selma Lagerlöf" af Henrik Wivel

Kronologisk skildring af den svenske forfatter Selma Lagerlöfs (1858-1940) liv og litterære produktion

Henrik Wivel
2005

Grundig, gennemført og indlevet litterær biografi om den store svenske forfatter Selma Lagerlöf.

Henrik Viwels ’Snedronningen’ er en litterær biografi, så man skal interessere sig mere for forfatteren Selma Lagerlöf end for mennesket. Dette er dog samtidig en mulighed for at lære Selma Lagerlöf nærmere at kende gennem hendes forfatterskab.

Hendes liv var ikke fyldt med stor dramatik, men hun var et interessant menneske med et interessant indre liv samt en stor passion, og de ydre påvirkninger og menneskerne i hendes liv har efterladt tydelige spor i forfatterskabet. Hun afstod fra den tids almindelige kvindeliv og brugte sin lidenskab i det forfatterskab, som allerede tidligt var hendes mål og passion. Samtidig udledte hun kærligheden i sin omsorg for fællesskabet, som eksempelvis forkæmper for kvinders rettigheder.

Det kan klart anbefales at læse ’Snedronningen’ i forbindelse med at læse eller genlæse Selma Lagerlöfs værker. Her vil man se hvordan liv og værk hele vejen igennem er flettet ind i hinanden.

Henrik Wivel udgav for 17 år siden en afhandling om Selma Lagerlöf, denne bog er en revideret og udvidet udgave af denne afhandling.