SMAK Skæbne-anekdoter

Oprettet: 26.12.2015 - 18:01

Bog: "Smak" af Max Ulrich Klinker

En eksistentialistisk novellesamling, der bla. handler om at flyve, at blive væk og at være sammen

Max Ulrich Klinker
EC Edition

Samlingen er fra 2011 (Forlaget EC Edition) og er opbygget af noveller, der parvis indeholder samme tematik, samme miljø og idé, den første og sidste novelle er vægtige historier centreret om begivenheder fra den 2. verdenskrig. Den første, der hedder ”Elegi for en bombepilot” foregår på nutidsplanet i 1993, hvor novellens jeg-fortæller en ung dansk pilot netop er ankommet til Dresden fra Frankfurt med sit natfragtfly. I lobbyen på hans hotel hænger et kæmpestort luftfoto over Dresden fra 1945, hvor man ser en by jævnet med jorden og midt i det hele resterne af den berømte Frauenkirche.

Netop da han står og betragter fotoet, bliver han tiltalt af en ældre herre i blazer og flannelsbukser, der har set, at den unge mand er i flyveruniform og åbenbart historisk interesseret. Han inviterer ham nu over til sit bord, hvor også hans kone sidder, fordi han meget gerne vil fortælle ham sin historie. Han var nemlig selv engang flyver, pilot og commanding officer på eskadrille no. 617, den bedste i Royal Air Force, tilføjer han stolt. Han var med i den konvoj på i alt 769 fly, der i 1945 blev sendt ind over Tyskland for at bombe Dresden.

Det viste sig senere, at de havde dræbt 35.000 mennesker, jævnet Dresden med jorden og således gjort tusinder og atter tusinder hjemløse. En af piloterne, en troende katolik, får dem alle, efter bombardementet, til at bede Gud om at tilgive dem denne frygtelige udåd, hvorefter de føler en vis lettelse. Den ældre pilot har dog lige siden levet med den skændsel, han havde været med til for 44 år siden, det var ikke krig, det var terror, mener han. I mange år har han derfor stået i spidsen for et projekt, der samler penge ind til genopbygningen af Frauenkirche. I dag er han kommet tilbage for at mindes dengang. Novellen stiller spørgsmålet, om det er muligt at sone en sådan forbrydelse.

To af novellerne ”En nekrolog” og ”Demon de Midi” handler om utroskab i ægteskabet, om ægtemænd, der elsker deres koner, men falder for en yngre kvinde, og i begyndelsen mener, at det er praktisk, og især moralsk muligt at køre med to forhold samtidigt.

I ”En nekrolog” hører vi gennem en fortæller, der er advokat i Nice om en kollegas deroute fra at have været en afholdt og højagtet advokat sammesteds. Vor fortæller kender Jack Sparrous, som den engelske advokat hedder, fra advokatskranken i Nice. Men en dag læser fortælleren hans nekrolog i Nice Matin. Det drejer sig om en pludselig og voldsom død. Nekrologen siger ikke så meget om manden, derfor vil fortælleren give os nogle flere oplysninger om ham. Han kommer allerførst til at tænke på en aften i Menton hos fælles bekendte og på en samtale de to havde der, som måske kunne have noget med dødsfaldet at gøre. Og han får ret.

I novellen ”Demon de midi” sidder fortælleren, også her en advokat fra Nice, i baren ud for Palais de Justice og drikker en kop kaffe. Han får øje på en kollega, den offentlige anklager, Jean-Louis Arbault, der vinker ham over til sit bord. Efter en indledende snak, udbryder denne, noget overraskende, for de to kender ikke hinanden personligt så godt: ”Jeg har ødelagt mit liv”. ”Må jeg ikke godt have lov til at fortælle Dem min historie?”. Ligesom i den tidligere omtalte novelle har vi her at gøre med en meget velanset og dygtig mand, tidligere ansat i finansministeriet i Paris. ”Vi var en lykkelig familie” begynder han, ”men så skete det.” Den dystre slutning skal ikke røbes.

I novellen ”Frieriet” møder vor fortæller, på vej ud til taxien efter at være landet med flyet i London, en bekendt, som han ikke har set i 20 år. De hilser på hinanden, men han kan ikke huske mandens navn, før han i taxien ind til et advokatmøde i Londons city pludselig kommer i tanker om, at det er Lars, og hermed åbnes slusen til erindringer om deres fælles lidt fjerne bekendtskab.

Om aftenen vil tilfældet eller skæbnen, at de mødes i baren til det hotel, hvor de begge har fået værelse, og hurtigt er vi tilbage i den samme situation som i de tidligere nævnte noveller: en mand beretter om sit livs sørgelige ægteskabshistorie til fortælleren. Lars begynder med at fortælle, at hans kone døde for to år side i en trafikulykke, og at han sidder tilbage med to unge døtre. Slutningen er aldeles overraskende.

En litterær tekst har to sider, en indholdsside med handling og en formel side: den måde historien er fortalt på. I de ovenfor omtalte noveller er der fællestræk, som også kan findes i de øvrige noveller. Som udgangspunkt får vi præsenteret en fortæller, der møder en person, som han har et mere eller mindre nært forhold til, ofte et tidligere bekendtskab, undertiden en ukendt person. Tilfældet, eller måske det snarere er skæbnen, spiller en stor rolle ved disse møder, hvor vores fortæller kommer i kontakt med personen, som oftest på dennes opfordring.

Den person, som vor fortæller træffer, er karakteriseret ved at være i en eller anden livskrise, ofte i sine følelsers vold. Personen betror sig nu, i en af novellerne får det karakter af et skriftemål. Fortælleren selv er generelt tilbageholdende over for disse mennesker, der vil betro sig til ham, vil egentlig helt gå videre, men noget holder ham alligevel tilbage, og det ender med, at han bliver indfanget af deres historier. Fortælleren, der åbenbart indgyder folk tillid, er med sine diskrete spørgsmål med til at sætte gang i historien og holde handlingen flydende, så vi ikke mister tråden. Man mærker også fortællerens reaktion gennem hans korte spørgsmål, hvor han udtrykker sin mening. Hans navn bliver ikke nævnt, i en del af historierne er han en tilsyneladende succesfuld advokat fra Nice, og vi hører blot, at han af og til er ledsaget af sin kone til en udstilling eller en koncert.

Vi kender den fortælleform fra Somerset Maugham, men også fra vores egen Steen Steensen Blicher. Max Ulrich Klinker har forstået at anvende denne ret komplicerede fortælleform med stor færdighed, en fortælleform, hvor man oplever på flere tidsplaner samtidigt og ligeledes får både et direkte og et indirekte indblik på personerne.

I ”Et middagsselskab i Rungsted”, novellen med den Karen Blixen-lignende titel er en dansk advokat, vor fortæller, kommet til Danmark for at deltage i et retsmøde i Helsingør. Han bliver nu inviteret til middag hos et ægtepar, hvor manden går op i dyre biler, han har én stående udenfor, samt i moderne kunst. Deres gode ven, billedhuggeren Ole er med til selskabet. Her i novellen deltager fortælleren i konversationen med de andre og kommenterer, hvad der bliver sagt. Stemningen bliver ret hurtigt ubehagelig, fordi værten, Palle og Ole begynder at lufte deres forskellige syn på kunst og kommer med stikpiller til hinanden. Især er Palle hård mod Ole, som i sin kunst proklamerer at ville undersøge det interessante felt mellem løgn og sandhed. Deres kontrovers viser sig dog at gå på noget andet: Palle har nemlig opdaget, at Ole har en affære med hans kone Susan, og det skal hævnes.

Novellen ”Hoveddøren” handler om en 32-årig advokat, der lever et liv, hvor arbejdet efterhånden har fået overtaget, det fylder alt, han har ingen tid til sin kone og sine børn, men lover hver dag sig selv, at nu skal alt blive anderledes. Han er stresset, har ondt i maven på grund af for megen mavesyre, hjertet galopperer, men han slår det hen. En dag falder han om, er faktisk død. I den tilstand oplever han at befinde sig i en slags retssal, hvor tre mænd sidder over for ham og anklager ham for ikke at have levet sit liv ordentligt. De stiller ham nogle spørgsmål, om hvorvidt han elsker sin kone, og om ham overhoved ved, hvad det vil sige at elske. I begyndelsen svarer han dårligt for sig men efterhånden er det som om, han forstår, hvad han har gjort galt i sit liv. ”Elske er at værdsætte”, siger han.” Elske er aldrig at tage noget for givet. Nogen eller noget.”
Men er der en chance for nåde for ham?

Som i ”Hoveddøren” er der i ”Flugten” tale om en mand, der dør. Efter sit 25-års jubilæum de 22 år som lagerchef i en virksomhed, har denne mand lyst til et andet liv, især et liv væk fra sin kone. Det var begyndt godt, men da det viste sig, at de ikke kunne få børn, havde det hele ændret sig. Det har været en stor sorg for hans kone, men det vil han ikke anerkende. Han er også en skuffet mand. Han blev ikke afdelingschef, en anden fik stillingen i stedet for ham. Han beslutter at forsvinde og planlægger sin egen død, altså det skal blot for omgivelserne se ud, som om han er død, hans bil kørt i havnen, og han selv forsvundet, ja men til en tropisk ø, han har for længst købt billet til Santo Domingo. Det hele er nøje planlagt, han har solgt sine indekskontrakter, livsforsikringen skal hans kone have udbetalt. Men en trafikulykke kommer i vejen, og nu venter Karons båd på ham.

Som i ”Hoveddøren” bevæger forfatteren sig ind i det ukendte land, i den første med lykkelig udgang. Den unge advokat får lov at komme tilbage til livet, fordi han har angret sit forrige liv. Men i den sidste lades alt håb ude.

I samlingens sidste novelle ”Momenta” er vi tilbage i den 2. verdenskrig. En dag i 1984 er en tidligere Royal Air Force-pilot med sin kone på vej til Aalborg. De tager toget, fordi han ikke vil flyve, vi forstår lidt senere hvorfor: Det var i en bombemaskine, han i 1940 med sin escadrille, blev skudt ned over Flieghorst Aalborg af tyskerne. I dag skal han mødes med de andre overlevende fra dengang samt med de tyske piloter, for at mindes dagen.
Handlingen veksler nu elegant mellem mindearrangementet i 1984 og bombetogtet i 1940. Læseren er ligesom taget med op i maskinen og følger, hvad der sker, også da de bliver skudt ned. Det er meget dramatisk beskrevet, ligeledes udspringet fra det brændende fly.

Ligesom alle krigsromaner er antikrigsromaner, således er også de to omtalte noveller fra Anden Verdenskrig vendt mod krig og vold. De hylder Europas sammenhold samt venskab og forståelse mellem nationer, ligesom de øvrige novellers budskab også er en opfordring til forståelse, omtanke sammenhold mellem mennesker, samt kærlighed, venlighed og undertrykkelse af vores egoisme, noget af det samme, som jeg opfatter, der ligger i bogens titel.

Overalt i bogen udnytter forfatteren sin store viden inden for de to områder, han kender så godt: advokatverdenen og pilotverdenen med alle de detaljer der giver bonus i en fortælling.

Novellerne er spændende, velskrevne, de har en eksistentiel vinkel og er underholdende på et højere plan, hvor hver af de 8 noveller giver stof til eftertanke, ligesom den sidste lille 1- sides drømmesekvens.

Forfatteren har giver sig i kast med store eksistentielle og religiøse temaer som skyld, ansvar, straf, soning og nåde. Megen vægt er lagt på den måde, mennesker behandler hinanden på, indenfor som udenfor ægteskabet. Gennemgående drejer fortællingerne sig om mennesker, der forspilder deres liv, fordi de har handlet forkert over for deres nærmeste. Der antydes mange steder, at der i universet findes et, om ikke hævnende, så regulerende, moralsk princip, som hjælper til at tingene finder en balance. Denne forestilling om balance kan ses også af bogens forside, der er fremstillet på baggrund af et maleri af Dan Frøjlund, og som forestiller Le Funambule, linedanseren, som holder den ekstremt vanskelige balance på sin line spændt ud mellem to punkter højt over alle. At finde en balance er så vigtigt i alt, hvad vi foretager os, så at vi ikke kommer ud i ekstremerne. For en del år siden gik en linedanser på sin line, som han havde spændt ud mellem The Twin Towers i New York. Linedanseren holdt balancen og linen holdt også, men det gjorde tårnene senere hen, som bekendt, ikke.

Redaktion ved magister Gitte Jæger (1937 - 2012)