Skyggerne og regnen af Håkan Nesser

Oprettet: 24.04.2006 - 12:06

Bog: "Skyggerne og regnen" af Håkan Nesser

David Mörtberg vender tilbage til barndomsbyen i det nordlige Sverige, da der går rygter om at hans stedbroder, som har været forsvundet i 30 år er set på ny - Det vækker minder fra barndommen

Håkan Nesser
Jan Mølgaard
2006
Modtryk

Med denne fremragende blanding af roman og krimi manifesterer Håkan Nesser sig endnu engang som en af Sveriges allerbedste forfattere. Har du ikke læst Nesser før, så start her!

Den midaldrende lærer David Mörtberg er på vej til det skovfulde Nordsverige. Baggrunden er et brev fra hans søster, der brat ripper op i gamle sår. Davids stedbror Viktor forsvandt sporløst for mange år siden – årsagen var ikke helt entydig, men nye spor peger nu på, at Viktor er dukket op igen.

David kender til brorens barske livshistorie og sidder dermed inde med viden om og en slags nøgle til Viktors forsvinden, der har med et uhyggeligt mord på en ung pige at gøre. David er selv en del af denne historie og er fast besluttet på at nå til bunds i den forklaring, der aldrig er kommet.

Ved sin hurtige afrejse til søsterens hus efterlader David sig et kaos i privatlivet, som sætter hans søgen efter barndommens sår i det nordlige Sverige i relief. Hvad er det, David flygter fra, og hvad er det, som er så dragende ved stedbroren Viktor?

"Skyggerne og regnen" er mere end en kriminalroman, og forklaringen er derfor også mere og vigtigere, end hvem myrdede hvem.

Har du endnu ikke læst en bog af Håkan Nesser, der er mest kendt for sine Van Veeteren-krimier, så begynd med "Skyggerne og regnen" - bedre gøres det næppe!

Oversat af Jan Mølgaard. Modtryk, 2006. 333 sider. Kr 299,-