Rosinkongen af Fredrik Sjöberg

Oprettet: 16.09.2014 - 10:33

Bog: "Rosinkongen" af Fredrik Sjöberg

Rosinkongens hovedpersonen og helt i er Gustaf Eisen; videnskabsmand, regnormeforsker og eventyrer.

Fredrik Sjöberg
Charlotte Jørgensen
2014
Hr. Ferdinand

En original, betagende og humoristisk fortælling om svirrefluer, regnorme og rosiner.

”Hvis man skal skrive bøger, er det bedst at skrive om noget, man ved noget om”, sagde  den svenske insektforsker, kulturskribent og forfatter, Fredrik Sjöberg, i et interview i Information. Sidste år udkom Fluefælden på dansk. Et imponerende værk om fluer, som Fredrik Sjöberg samler på og ved en masse om. Men Sjöberg interesserer sig ikke kun for fluer, for det er også menneskeskæbner, der betager ham, særligt de oversete, dem der er gået i glemmebogen.

Rosinkongen er sidste del i en løst sammenvævet trilogi. I første bog Fluefælden handlede det om insektforsker René Malaise. I Kunsten at flygte var det akvarelmaler Gunnar Widforss, der blev skrevet frem fra historiens gemmer, og i Rosinkongen (og rosinen i pølseenden!) er det Gustaf Eisens liv og levnede, der formidles. Gustaf Eisen var svensk videnskabsmand og regnormeforsker. I jagten på sjældne regnorme rejste han i 1970’erne til Californien og endte med at skrive et epokegørende værk om rosinindustrien.

Men Fredrik Sjöbergs bøger handler ikke kun om oversete naturforskere, akvarelmalere og rosinkonger, for det er i lige så høj grad forfatteren selv, bøgerne kredser om (igen noget Sjöberg ved en masse om!). Humoristiske og underholdende anekdoter fra forfatterens eget liv og opvækst blander sig med underfundige og kløgtige betragtninger om livet generelt.

Rosinkongen er interessant og betagende læsning, som fuldender trilogien på charmerende vis. Igen med en af de smukkeste forsider, jeg længe har set. Dog står Fluefælden stadig for mig som trilogiens absolutte mesterværk, som må være et ’must-read’ for alle litteratur- og flueelskere.