Roser til mor af Thorstein Thomsen

Oprettet: 21.02.2003 - 09:00

Bog: "Roser til mor" af Thorstein Thomsen

Michael på 16 år fortæller underholdende om sin familie -  Tiden er 1960'erne, og langt hår og pigtrådsmusik er vigtigt for Michael -  Hans far har en anden mening, men især moderen mærker de nye t

Thorstein Thomsen
2002
Forum

Michael, 16 år, bor med sin far og mor i Lyngby. Men helt almindelig er familien ikke.

Michael er et musikalsk vidunderbarn og har i mange år optrådt med sin far i danskpop-duoen "Lille Michael og Far", der hittede med den navnkundige "Roser til Mor".

Nu ligger hittet mange år tilbage, lille Michael er et godt stykke højere end far og grundigt træt af danskpop. Tidens rytmer har indfanget ham, så han lader håret gro og køber en elektrisk guitar. Det falder ikke i god jord hos faderen, der holder på de gammeldags værdier, hvor mænd skaffer føden, kvinder passer hjemmet, og børn gør, som der bliver sagt.

Det uundgåelige oprør følger, og Michael bliver smidt ud hjemmefra. Han flytter i kollektiv og får en kæreste, ryger rød libaneser og spiller rock, så han har det egentlig herligt. Den blide, kærlige mor gør op med sin rolle og sin mand, får erhvervsarbejde og går sin vej. Manden sidder desorienteret og småklynkende tilbage. - Hov, hvad var det, der skete? - Han forstår ikke den nye tid, men i hvert fald er det ikke ham, der er noget galt med.

Det er således ikke de store psykologisk nuancerede personskildringer, der præger romanen. Den holder sig til sin skildring af tiden og sæderne i tresserne. Og det gør den rigtig godt. Thomsens sprog virker prunkløst, men det er levende og melodisk og gennemarbejdet. En fornøjelse at læse - Thomsens fortid som børnebogsforfatter og sangskriver fornægter sig ikke.

Det er hans anden roman for voksne. Den første krønike fra Lyngby i tresserne var 'Bare vi har hinanden' fra 2001, og han har lovet os endnu én fra samme tid og sted, som vi kan gå og glæde os til.

I mellemtiden kan vi kigge indenfor, ikke i Kongens Lyngby, for det var en anden tid, men på forfatterens hjemmeside.

Forum, 2002. 276 sider. Kr. 279,-