En lille lejlighed i Nice af Thorstein Thomsen

Oprettet: 17.10.2005 - 12:05

Bog: "En lille lejlighed i Nice" af Thorstein Thomsen

Små fortællinger fra Nice, hvor et dansk par køber lejlighed, om hvilke fortrædeligheder og glæder det kan give at flytte fra Danmark til det mere anarkistiske Sydfrankrig.

Thorstein Thomsen
2005
Attika

Lykken ligger ikke i stedet du bor - men inde i din sjæl. En god udsigt er dog ikke at foragte.

Thorstein Thomsens azurblå fortællinger fra hans lejlighed i Nice har masser af dansk hygge og fransk lokalkolorit. Thorstein Thomsen og hans kone Pia falder for den gamle bydel i Nice - Vieux Nice - og de beslutter sig for at købe en lillebitte lejlighed dernede.

Parret har principielt altid prøvet at leve med et meget lille forbrug for ikke at blive fanget af faste omkostninger. Lejligheden i Nice burde ikke ændre ret meget på dette, den er billig og meget lille, og istandsættelsen kan holdes på et minimum (for det meste).

Ægteparret lever ganske spartansk de tre gange om året, de er i Nice i en måned ad gangen, ja, de lever vel som deres naboer: " Vi er havnet lige, hvor vi helst vil være: mellem almindelige mennesker". Det er altså ikke her vi skal læse om smarte kendte, casinoer og filmfestivaler.

De almindelige mennesker og håndværkerne og bureaukraterne beskrives med humor og ynde i disse små, uhøjtidelige vignetter fra livet i Nice gennem flere år.

Thorstein Thomsen er fænomenal til at beskrive det nære liv, som vi har oplevet i hans tre tidligere romaner (Bare vi har hinanden - Roser til Mor - Han er min bror). Det fortsætter han fint med her. Han er god til at iagttage og beskrive sine omgivelser og sig selv. Han "føler sig hjemme i sit eget liv" - og når han inviterer sine læsere med indenfor, er man sikker på at få en god velkomst og nogle dejlige stunder sammen.

Det er dejligt at besøge den lille lejlighed i Nice - de små azurblå fortællinger kan nydes hvor som helst og når som helst. Varmen, lyset og glæden stråler ud af siderne.

Thorstein Thomsen har ikke valgt Danmark fra - han har valgt Nice til. Netop dette er vigtigt, for det er en glad beskrivelse. Nej, Thorstein Thomsen er ikke sur.

Forfatterens kone Pia Dalsgaard har illustreret med små stregtegninger, der fint anslår bogens venlige tone.

Attika, 2005. 223 sider. Kr 224,-