Den, der hvisker, lyver af Thorstein Thomsen

Oprettet: 06.06.2006 - 12:06

Bog: "Den, der hvisker, lyver" af Thorstein Thomsen

Niels Ruel kommer fra Kolding til København i 1930'erne og får arbejde i en boghandel -  Under besættelsen flirter han med nazismen, men da vennen Flemming melder sig til kampen på Østfronten, fora

Thorstein Thomsen
2006
Rosinante

Thorstein Thomsen skuffer ikke. Med denne roman har han skabt en klassiker, en vedkommende og rørende roman om en mand, som ikke kan elske - fordi han ikke elsker sig selv.

Niels Ruel præges hele livet af sin opvækst i et indremissionsk boghandlermiljø i Kolding. De store ideologier overlader han til andre. Han har til gengæld tæft for litteratur - især den, der sælger.

Som 17-årig kommer han i boghandlerlære i København; et stort spring fra lille, provinsielle Kolding sidst i 30’erne.

I København lærer han, hvor anderledes livet kan forme sig. Hans onkel og tante, som han logerer hos, får meget stor betydning for ham. Han klarer sig overmåde godt som boghandlerlærling, men privat er han genert og uden gåpåmod.

Det hjælper, da han møder Flemming, en ægte arbejder, med stor charme, og stor kvindetække. Flemming bliver bidt af Hitlers ideer, melder sig til Østfronten, men bliver dræbt. Et tab, som Niels aldrig rigtigt kommer over, han får aldrig igen en ven.

Da Flemming døde, svor Niels, at han ville skabe et liv, hvor han kunne knytte sine nære til sig. Men lige dér kommer han til kort. Han bygger sit eget forlag op og får stor succes. Men at vise følelser er så svært for ham; forholdet til hans elskede kommer til at bygge på svig, og det går ikke godt, selv om de bliver gift og får børn. Arbejdet er så vigtigt for ham, det er dér, han beviser sit værd. Forfatterne kommer han tæt på, men virksomheden, forlaget, står altid imellem dem, og de bliver aldrig ægte venner - Niels har ikke evnerne.

Det har været en fornøjelse at læse denne dejlige historie, sproget falder så flydende, man forstår Niels og føler med ham, men man forstår også hans stakkels kone, døtrene, de andre - de er ulykkelige, frustrerede, for Niels åbner sig ikke.

Thorstein Thomsen brillerede med sin Lyngby-trilogi, og man kunne frygte, at hans næste roman ikke kunne leve op til forventningerne. "Den, der hvisker, lyver" har til fulde indfriet forventningerne, og vi, Thorstein Thomsens fans, kan så bare glæde os over den - og til den næste.

Rosinante, 2006. 270 sider. Kr. 299,-