Rørte vande af Kerstin Ekman

Oprettet: 01.05.2003 - 08:00

Bog: "Rørte vande" af Kerstin Ekman

Årene op til og efter Anden verdenskrig påvirker samfundet og livet for Hillevi og menneskene omkring hende, så levevilkårene bliver fuldstændig ændrede på en række områder - og sørgeligt uændrede

Kerstin Ekman
Anne Marie Bjerg
2002

Guds barmhjertighed er titlen på 1. del af Kerstin Ekmans trilogi "Ulveskindet". Her møder vi den 25-årige Hillevi Klarin fra Uppsala, som i 1916 får stillingen som jordemoder i Röbäck nær Svartvattnet i det nordligste Sverige. Vi følger Hillevi og ægtemanden Trond, deres samiske plejedatter Risten og den unge Elis, der som ganske ung druknede sit eget nyfødte barn.

I 2. del af "Ulveskindet" er handlingen koncentreret om årene lige efter 2. verdenskrig. Hillevis egen datter Myrten er hovedperson, og hun forelsker sig skæbnesvangert i den 20 år ældre Elis. Hillevi, som i sin tid var vidne til Elis' drab på det nyfødte barn, får forpurret forholdet og er uvidende om, at Myrten venter barn med Elis.

Myrten hemmeligholder sin graviditet og skam for familien og adopterer sit barn bort. Hun drømmer vedholdende og smerteligt om Elis, der gør bod ved at gifte sig med en poliolam datter af en glasbrugsejer. Elis er en begavet glaskunstner, og han arbejder al den fortabte kærlighed, skændslerne, skammen og frygten ind i sin glaskunst. Glas minder Elis om stivnet vand, det vand som er et billede på menneskers liv og erindring.

"Rørte vande" indeholder mange fortællinger om menneskeskæbner, kærlighed, skam, hemmeligheder og kvindelig livskraft. Romanen er til tider sprogligt vanskelig, fordi der optræder flere nordiske sprog. Men det synes jeg ikke, man skal lade sig skræmme af, for romanen kan læses på mange niveauer. Dette bind i trilogien fastslår med sikkerhed, at Kerstin Ekmans trilogi "Ulveskindet" er og vil blive et hovedværk i den nordiske litteratur.

Oversat af Anne Marie Bjerg. Gyldendal, 2002. 459 sider. Kr. 295,-
Lån bogen på