Rock Hudson skal ikke dø i Ukraine

Oprettet: 24.09.2011 - 09:12

Bog: "Rock Hudson skal ikke dø i Ukraine" af Thorstein Thomsen

Biografisk roman om teater- og filminstruktøren Douglas Sirk, født Detlef Sierck, der voksede op i Hamborg med danske forældre, men senere måtte flygte til USA med sin jødiske kone, hvor han gjorde

Thorstein Thomsen
Rosinante

Thorstein Thomsen har skrevet en stærk biografisk roman om den tyske filminstruktør, Detlef Sierck. Sierck, der også har danske aner, vokser op i Tyskland, hvor hans karriere som teaterinstruktør tager sin start. Han bliver gift med en skuespiller og sammen får de en søn. Ægteskabet holder dog ikke og trods fortsat tiltrækning går de fra hinanden. Hans exkone bliver nazist og vil ikke have at hendes søn skal se faderens nye kæreste, som er en jødisk skuespiller. Da nazismen gør livet surt for Sierck og hans jødiske kone og da han samtidig forhindres i at udfolde sit kunstneriske teater- og filmtalent, ender parret med at flygte til Californien, U.S.A. Her får han navnet Douglas Sirk. Det er hårde odds for Sirk og hans kone Hilde, han er ikke den eneste dygtige europæiske filminstruktør der lever i exil. Det lykkes dog for ham at slå igennem som filminstruktør, og han bliver en ægte auteur. Han skaber en række film der har en helt særegen fortællestil, hvor man kan se stærke spor af hans erfaring som europæisk teaterinstruktør. Derudover får han på sin egen finurlige sublime måde taget fat om nælden på nogle af samtidens problematikker i U.S.A. Douglas Sirk får en varm faderlig relation til Rock Hudson, der kommer i hjemmet som en søn. Ikke nok med at Rock Hudson får en særlig plads i hans hjerte, og bliver en slags erstatning for den biologiske søn, men Rock får også en rolle i flere af Sirks film. Douglas Sirk har en evne til at hente det bedste frem i de skuespillere han giver roller. Bogen er en kærlighedshistorie til kunsten, teateret og filmen og til livet. Den giver også et kulturhistorisk indblik af Tyskland før og under nazisterne. Er man bare en anelse interesseret i kærlighed, kunst og film er bogen et hit, og man bliver klog af den.