Puls af Julian Barnes

Oprettet: 19.08.2016 - 15:51

Bog: "Puls" af Julian Barnes

14 noveller der kredser om mennesker i midtvejskrise, vanskelige parhold, ægteskaber og alt det usagte. Man møder bl.a.

Julian Barnes
Claus Bech
2014
Tiderne Skifter

Julian Barnes (født 1946) er en af nyere tids mest populære forfattere, der tre gange har været nomineret til Man Bookerprisen, der uddeles hvert år for den bedste roman skrevet af en borger i Commonwealth eller Irland. I 2011 vandt han prisen for bogen ”Når noget slutter”; en kortroman om hvad sandheden om livet er når man kun har en tvivlsom hukommelse at basere denne sandhed på.

Julian Barnes har indtil nu fået udgivet 17 bøger, hvoraf den ene er novellesamlingen ”Puls”, der blev udgivet i 2014. Bogen består af 14 noveller, der alle handler om parforhold i et eller andet omfang: hvad tiltrækkes vi af hos hinanden, hvordan holder man det samme menneske ud år efter år, hvordan får man det parforhold man ønsker sig og hvad er det der gør, at nogle mennesker vælger at gå på kompromis og lade sig nøje med en partner, der behandler sin bedre halvdel dårligt? Lige under overfladen kan man sige, at novellerne også handler om ensomhed – eller rettere frygten for ensomhed, for man får tanken at nogle af personerne i novellerne bevidst lader sig nøje med et dårligt forhold ud fra devicen, at et dårligt forhold er bedre end at være alene.

I bogens første novelle ”Østenvind” møder vi Vernon, der lige er flyttet til en ny by, hvor han ikke kender en levende mors sjæl. Indtil han på det lokale frokoststed ser sig lun på servitricen, der har forladt Ural og er flyttet til England. Det umage par indleder noget, der minder om et kærlighedsforhold, men som alligevel viser sig at være en temmelig overfladisk relation, for kvinden er meget indadvendt og involverer ikke Vernon ret meget (hvis overhovedet) i sit nuværende eller tidligere liv. Vernon bliver nysgerrig og snuser bl.a. rundt i kvindens skuffer og skabe, hvilket gør ham lidt klogere på kvindens liv, men det viser sig også, at den berettigede nysgerrighed får konsekvenser for forholdet, som han ikke havde kunnet forudse.

Novellen ”Gartnerliv” handler om parret Ken og Martha, der har været gift i 8 år – og som har lullet sig ind i en hverdag, hvor alt er praktisk og hvor de har vænnet sig så meget til hinanden, at der ikke er nogen overraskelser. Det er et forhold, hvor der i Ken er en lille tvivl om, hvorvidt parforholdet nu også er helt tilfredsstillende, men hvor han vælger ikke at reagere på sit instinkt. Han ved hvad han har, men ikke hvad han får hvis han vælger at forlade konen, huset og haven, som han bruger tiden i som en afledningsmanøvre så han ikke behøver stille sig selv ubekvemme spørgsmål.

Novellerne er (med en enkelt undtagelse: jeg synes ikke at novellen "Carcassonne" var særlig god, den greb mig ikke) meget troværdige og overbevisende. Barnes er en dygtig menneskekender, der ved hvordan mennesket reagerer i situationer, hvor man ikke vil indse sandheden - eller hvor man er så bange for det ukendte og for ensomheden, at man vælger at blive i en relation, der ikke er tilfredsstillende.

”Puls” er solidt håndværk, det er en menneskeklog bog, hvor alle vil kunne genkende noget af sig selv i hovedpersonerne.

”Puls” er en realistisk bog om almindelige menneskers liv og om de konsekvenser, der følger af de valg vi tager. Julian Barnes har skrevet en solid bog, der gør indtryk på læseren, det er kort sagt en velskrevet, velovervejet og klog bog, som er let læst, men sent glemt. Kort sagt er "Puls" en lille perle af en bog; en bog hvor man ikke føler man har spildt et par sommerdage ved at sidde med snuden parkeret nede i disse noveller.