Preacher af Garth Ennis

Oprettet: 01.02.2004 - 09:00

Garth Ennis berører mange emner i serien som f.eks. religion, racisme, okkultisme, magtbegær, pubertetsfrustrationer mm; det er oveni dette en stort anlagt fortælling ...

Anbefalet af bibliotekar Mikael Graaberg, Herning Centralbibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

’Preacher’ foregår i det moderne USA og handler om en præst, Jesse Custer, som beslutter sig for at opsøge Gud og stille ham til regnskab for at være fraværende og blot overlade menneskeheden til sig selv. Jesse får følgeskab af sin kæreste, Tulip; en kvinde med ben i næsen og adskillige skarpladte revolvere i bæltet og Cassidy; en irsk vampyr med forkærlighed for whisky!

Jesse Custer er blevet besat af et væsen kaldet Genesis, som er et barn af kønsakten mellem en djævel og en engel. Besættelsen giver Jesse den praktiske evne, at han kan give ethvert levende væsen en ordre og de er nødt til at adlyde den. I tegneserien er disse ordrer markeret med rød tekst i taleboblerne, og desuden lyser Jesses øjne rødt, hvilket giver en stærk dramatisk effekt.

Jesse Custers søgen efter Gud er rammefortællingen for serien. Undervejs springer serien flere gange i tid og sted for at introducere hovedpersonen samt det meget farverige og alsidige persongalleri. Tro mig, selv om Jesse Custer er en yderst spændende karakter, er han langt fra den mest interessante person i serien.

Undervejs på sin tur gennem USA møder Jesse et mylder af vanvittige og kulørte mennesker, der på hver deres måde er mindeværdige. I den henseende kan man betragte ’Preacher’ som tegneseriens svar på filmens roadmovie. Det viser sig, at en magtfuld religiøs sekt kaldet Gralen har tænkt sig, at Jesse skal spille hovedrollen i en ny verdensorden.

Alt imens jages Jesse af dæmoner fra sin fortid i form af nogle særdeles ubehagelige familiemedlemmer. I seriens bedste sekvenser konfronteres Jesse med sin bedstemor, der er gennemsyret af ondskab og religiøs fanatisme. Læseren får i denne del af historien et indblik i Jesses Custers ekstremt dystre barndom.

Serien fordrer, at læseren har en forkærlighed for sort humor og groteske voldsscener. Seriens personer bliver lemlæstet og sønderskudt på bizarre og udpenslede måder.

Garth Ennis berører mange emner i serien som f.eks. religion, racisme, okkultisme, magtbegær, pubertetsfrustrationer mm. Det er oveni dette en stort anlagt fortælling, som man med fornøjelse vender tilbage til igen og igen. Bemærk iøvrigt, at den danske tegner Peter Snejbjerg har tegnet et par episoder i ’Preacher’.

NB: serien blev oprindelig udgivet i enkelthæfter, men er nu samlet i albums (de såkaldte tradepaperbacks). Her er serien i nummerorden:
1. Preacher, gone to Texas
2. Preacher, until the end of the world