Poe: 4 makabre hyldester redigeret af Mette Strømfeldt og Steen Langstrup

Oprettet: 23.03.2009 - 10:44

Bog: "Poe" af Steen Langstrup

Noveller. Fire danske forfattere gendigter på egen måde fire af gysermesterens noveller. Alt er bevaret: det gysende, hårrejsende, onde og psykotiske, men med respekt for både fortid og nutid

Steen Langstrup
2 Feet Entertainment

Tag en del Poe, tilsæt fire danske forfattere med talent for gys og rør det rundt med en journalist med hang til det makabre. Resultat - en skræmmende god novellesamling.

I forbindelse med 200 året for Edgar Allan Poes fødselsdag udgiver forlaget 2 Feet Entertainment i samarbejde med Horsens Bibliotek en novellesamling, der indeholder fire gendigtninger af kendte Poe noveller. Anmelder Mette Strømfeldt har stået for udvælgelsen af novellerne, som er blevet gendigtet, og bidrager desuden med et informativt forord.

De fire noveller er skrevet af Anne Marie Vedsø Olesen, Patrick Leis, Rikke Schubart og Steen Langstrup, og det er blevet til fire meget forskellige, men skræmmende historier.

Rikke Schubarts debutroman hed 'Bid', og meget passende har hun fået til opgave at gendigte Poes novelle 'Berenice', hvor tænder indgår som en vigtig del af historien. Schubarts hovedperson er da også en tandlæge, og da jeg første gang læste 'Ormekur' tænkte jeg ”uha!”

Patrick Leis laver en meget stemningsfyldt gendigtning af 'Ushers fald' med novellen 'Opløsning', der stilmæssigt nok er den novelle i samlingen, der minder mest om Poe selv. Steen Langstrup undersøger dobbeltgænger-temaet i sin gendigtning af 'William Wilson', der genfortælles i novellen 'Metro', og Anne Marie Vedsø Olesen har ud fra Poes novelle 'Hjertet der sladrede', skrevet en musikalsk og grum historie med 'Orkestergraven'.

Det vil være synd at fremhæve en enkelt novelle på bekostning af de andre, for alle er som sagt velskrevne på hver deres måde. Leis har f.eks. meget vellykket fanget Poes gotiske atmosfære (men naturligvis med sit eget lille Leis-twist), mens Schubart i stedet går efter en mere nutidig freudiansk fortolkning i sin novelle.

Vi har mange dygtige horror-forfattere i Danmark, og de fire, som har medvirket her, hører til i toppen. Skulle der komme en efterfølger, kunne det være spændende også at vælge nogle lidt mere ubeskrevne forfattere som f.eks. en Teddy Vork eller en Michael Kamp.

Indtil da kan jeg kun opfordre alle, som holder af lidt uhygge i lænestolen, til at nyde et par timer i selskab med 'Poe: 4 makabre hyldester'. Den er underholdende og velskrevet, og kan sagtens læses, selvom man ikke har læst spor af Edgar Allan Poe før.