Nu er vi så her af Katrine Marie Guldager

Oprettet: 02.04.2009 - 23:05

Bog: "Nu er vi så her" af Katrine Marie Guldager

18 korte noveller om familielivet i Danmark med drama mellem og bag linjerne - Om magt og afmagt, om had og kærlighed og om følelser og konflikter mellem enkelte familiemedlemmer livet igennem

Katrine Marie Guldager

Suveræn novellesamling fra en af Danmarks absolut bedste novelleforfattere

Egentlig burde jeg ikke sidde her og smile efter at have læst Katrine Marie Guldagers nye bog. Det er nemlig ikke særlig morsom læsning, og der gives ikke specielt mange løsninger på de problemer, novellerne er fulde af. Men jeg smiler alligevel, for Guldager skriver så godt! Kort og præcist og alligevel komplekst og nuanceret.

Novellesamlingen deler både format og design med ’København’ og ’Kilimanjaro’. Hvor ’Kilimanjaro’ især handlede om den tredje verden, er Guldager med ’Nu er vi så her’ tematisk tilbage i nutidens Danmark og til relationerne imellem mennesker. Det var også emnet for novellerne i ’København’.

’Nu er vi så her’ består af 18 korte noveller, og de fleste handler om danskerne lige nu og deres problematiske familierelationer.

En del af novellerne handler om børn af 1970´erne, og hvad den tid betød for nogle familierelationer.

Den første novelle ’Voksne mennesker kan godt tale om sex’ handler om en mor, der rejste til Indien i 1977 for at realisere sig selv og efterlod to børn i Danmark, og som nu 30 år senere forventer, at det ene barn skal kunne forstå hvorfor.

Til gengæld handler novellen ’Returbillet’ om en mor, der i 1977 også besluttede at rejse til Indien for at realisere sig selv, men som pga. sine børn fortrød i sidste øjeblik og blev hjemme. Nu sidder hun så 30 efter og føler, at hun ofrede sig for sine børn, men nu gider ingen af dem besøge hende.

Der er noveller om ægteskab, om skilsmisse, om sorg, om svigt, om familien som fællesskab og om familien som snærende spændetrøje.

Synsvinklen skifter fra novelle til novelle, således at jeg-fortælleren i nogle noveller er en ung pige og i andre en ældre mand. Og så benytter Guldager samme teknik som i ’København’ og ’Kilimanjaro’ med at lade novellerne udgøre et net af historier, således at hovedpersonen i en novelle kan være biperson i anden novelle. På den måde kan man læse novellerne igen og igen og blive ved med at finde nye relationer.

Genialt godt gået Guldager!