Nostalgi af Mircea Cǎrtǎrescu

Oprettet: 20.06.2011 - 11:06

Bog: "Nostalgi" af Mircea Cărtărescu

Fem fortællinger, der kredser om det moderne menneskes liv i en verden, der pendler mellem dagligdag og drømme, mellem det realistiske og det absurde eller surreelle

Mircea Cărtărescu
Erling Schøller
C&K

Dyk ned i nostalgiens underjordiske og underbevidste verden - fem originale og foruroligende fortællinger fra Bukarest.

'Nostalgi' af Mircea Cãrtãrescu er et imponerende værk, som på mange måder både overrasker og udfordrer. Bogens fem store fortællinger tager os med tilbage i tiden, til Bukarest i det kommunistiske Rumænien i 1960’erne og 70’erne.

I bogens første fortælling, Chancerytteren, ser en 80-årig tilbage på sit forfatterskab. Mens livet synger på sidste vers, fortæller han en ”virkelig” historie om en chancerytter, der lever af at spille russisk roulette.

I bogens næste fortælling, Debilius, befinder vi os i barndommens labyrintiske og magiske univers. En sær dreng dukker op og fortryller kvarterets børn med sine fortællinger. En magi, der med ét forsvinder med seksualitetens pludselige indtræden.

I bogens tredje fortælling Tvilling forvandles en mand til en kvinde, hvorefter en fortælling om en ung mand og hans kvalfyldte kærlighedsforhold folder sig ud.

'Nostalgi' er på ingen måde mainstream litteratur. I et smukt og fortættet sprog bevæger fortællingerne sig på kanten af drøm og virkelighed, realistiske elementer blander sig med surrealistiske, alt imens noget lumsk og udefinerbart lurer under overfladen.

Tematisk kredser fortællingerne om seksualitet, kærlighed, skyld, drøm, virkelighed, fantasi og overgangen fra barn til voksen. Overalt myldrer det med litterære referencer til Borges, William Blake m.fl.

'Nostalgi' er krævende læsning, men det lønner sig! Mircea Cãrtãrescu er en af Rumæniens mest anerkendte forfattere. Cãrtãrescu har skrevet både digte, essays, prosa og litteraturkritiske tekster og har vundet en lang række priser for sine bøger.  'Nostalgi' er den første, der er oversat til dansk.