Mount København af Kaspar Colling Nielsen

Oprettet: 12.05.2010 - 11:00

Bog: "Mount København" af Kaspar Colling Nielsen

Et 3500 meter højt bjerg er blevet bygget i København. Sytten fortællinger giver et indblik i det skæve og forunderlige liv på og omkring bjerget

Kaspar Colling Nielsen

17 fremragende, foruroligende, fantastiske fortællinger fra en hovedstad under kraftig forvandling.
Velkommen til en guidet tour på Mount København.

I et land uden høje bjerge (rigtig gættet: Danmark) har debutant Kaspar Colling Nielsen litterært set opført et gigantisk bjerg, kaldet Mount København. Alene navnet emmer af storhed, og storhed findes på alle planer i bogen, der har taget navn efter bjerget.

Det er en usandsynlig vellykket og velkomponeret sag, der med et fast greb om formen giver den modtagelige læser en oplevelse, der sniger sig hen i nærheden af noget Svend Åge Madsen´sk.

Mount København – bjerget, ikke bogen – er et 3500 m højt bjerg, der overflademæssigt matcher et område på størrelse med Bornholm. Det er placeret på Avedøre Holme, og det har taget 200 år at opføre. En sådan kolos har naturligt nok bidraget til visse ændringer i den danske natur, men langt hen ad vejen er bjerget ubetinget en succes, og bogens personer sætter ikke spørgsmålstegn ved dets tilstedeværelse… og det gør man i øvrigt heller ikke som læser.

De 17 fortællinger, som bogen består af, er hver især indledt af en faktuel (faktuel på bogens præmisser, forstås) oplysning vedrørende bjerget. På dén måde bliver det bjerget, der genererer de ideer og indfald, som personerne omkring det får. Eller sagt på lomme-filosofisk vis: Miljøet påvirker individet i en sådan retning, at individets handlinger bliver en spejling af og kommentar til miljøet selv. Det er meget flot gjort!

Kaspar Colling Nielsen har med sin debut formået at skabe troværdige portrætter af så specielle skikkelser som eksempelvis fuglemenneskene, den magnetiske Flemming Aksel Møller, kompost-krabben Anders Nielsen og Thorkild, der ender med at bruge formuer på at fodre rumvæsner. Men af uransagelige årsager forekommer det på ingen måde hverken søgt eller urealistisk – snarere både tankevækkende og underholdende.

Cadeau til Kaspars København!

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!