Mærket - af psykopatens spind... af Susanne Lykke

Oprettet: 19.07.2017 - 22:49

Bog: "Mærket " af Susanne Lykke

Fra Mærket hører vi Pia´s stemme. Hun involvere sig efter mange års ægteskab, i et forhold til en spændende, anderledes og ældre mand.

Susanne Lykke
Legimus

”Mærket – af psykopatens spind…” er en skræmmende fortælling fra virkelighedens verden om hvordan et helt almindeligt menneske nedbrydes psykisk efter at have indladt sig på et forhold med en mand, der viser sig at være psykopat.

Den midaldrende Pia er for nyligt blevet skilt fra sin mand, som hun har to mindreårige børn med. Skilsmisser er aldrig sjove, men hun har fast arbejde og hun har fundet et hus, hvor hun og børnene kan starte på en frisk.

Selvom Pia ikke spekulerer i et nyt parforhold forelsker hun sig i den jævnaldrende Jens, der bor i nærheden. Han er også fraskilt og har to store børn fra et tidligere forhold. Jens virker sød og rar, han sender blomster og søde beskeder, han er opmærksom – og Pia falder pladask for ham. Kærlighed gør som bekendt blind, så hun spekulerer ikke synderligt over, at Jens lader til at have meget travlt med, at de skal forloves og flytte sammen i det hus, som Pia ejer. Hun spekulerer heller ikke over, at Jens tilsviner sin eks-kone og har tendens til at beskylde andre mennesker for at snyde ham.

Få måneder inde i parforholdet er Jens flyttet ind hos Pia og hendes børn – og så ændres hverdagen. Han bliver verbalt modbydelig og beskylder Pia for alverdens dårligdomme. Han kører på hende psykisk, han drikker for meget, hun kan ikke gøre noget som helst rigtigt, han kontrollerer hende så hun ender med at tvivle på sin egen dømmekraft. Forholdet er endt med at blive et psykisk og fysisk fængsel, hvor hun mister selvtilliden og også bliver fysisk mishandlet af dette misfoster af en mand.

Hun beder Jens om at flytte. Han griner hende op i hendes åbne ansigt og nægter pure. Pia går til kommunen, der siger hun ikke kan få en akut-bolig, for hun ejer jo et hus – og hun kan jo bare sparke stodderen ud. Politiet kan ikke hjælpe, de siger de ikke kan gøre noget når Jens er registreret på bopælen og at de ikke kan anholde Jens for vold når der ikke er vidner eller når politiet ikke har taget ham på fersk gerning.

Efter et par måneder i et psykisk helvede tager Jens en morgen på arbejde. Pia pakker de mest nødvendige ting, henter børnene og flytter ind hos en veninde – og så starter endnu en krig om at få Jens sparket ud af huset – og det er ikke nemt når man har med en psykopat at gøre, der manipulerer med alt og alle. Han truer hende på livet, han truer hendes børn, han brænder hendes indbo ude i haven, går i det hele taget til yderligheder for at hævne sig på Pia fordi hun er skredet.

”Mærket – af psykopatens spind…” er en autentisk fortælling om et forhold til en psykopat og om hvordan det påvirker et normalt menneskes psyke og selvtillid at blive behandlet dårligt.

Der er tale om virkelig skræmmende og hård læsning og jeg synes faktisk at det er lykkedes for forfatteren at give et overbevisende indblik i hvordan det er at leve sammen med en psykopat. Det må have været aldeles rædselsfuldt og det er virkelig modigt af forfatteren at fortælle sin historie så åbent og nøgternt som hun gør. Måske kan bogen være en hjælp for andre, der har prøvet at være i en nedbrydende relation – der er ingen, der har fortjent at blive behandlet på den måde.

”Mærket – af psykopatens spind…” er en god, men uhyggelig bog. Bogen fremstår overbevisende, måske på grund af de nøgterne og præcise beskrivelser af samlivet med en psykopat. Bogen er blottet for selvmedlidenhed, det er et gennemarbejdet og modigt værk, som gør læseren klogere.

Jeg sender en varm anbefaling af bogen ud i æteren og håber at de mennesker, der befinder sig i en nedbrydende relation må få styrke og hjælp til at komme ud på den anden side som et helt menneske.