Livløs af Mark Billingham

Oprettet: 09.06.2008 - 12:06

Bog: "Livløs" af Mark Billingham

Krimi - Kriminalkommissær Tom Thorne, der stadig er påvirket af de grusomme begivenheder i en tidligere sag, beslutter sig for at leve blandt Londons rå eksistenser for at kunne løse en sag om en s

Mark Billingham
Modtryk

Hjemløse myrdes i Londons gader.  Er der en seriemorder på spil? Kriminalkommissær Tom Thorne går undercover ...

"Livløs" er den femte bog i Mark Billinghams serie med kriminalkommissær Tom Thorne i hovedrollen.

Tom Thorne er den lidt utilpassede kommissær, der elsker fodbold, en kold øl og countrymusik. Og som rigtig mange engelske forfattere er Billingham eminent indenfor genren politikrimi.

Thorne har i forrige bog mistet sin far under ulykkelige omstændigheder og har svært ved at komme ovenpå. Da flere hjemløse findes brutalt myrdet, og politiet står på bar bund, må der tyes til andre midler end de sædvanlige. Vor mand Tom Thorne går derfor undercover som subsistensløs for derigennem at komme tættere på de potentielle ofre.

Tom Thorne falder let ind i rollen som hjemløs. Får drukket en masse øl, går ikke i bad og bliver ven med et junkiepar. Indignerede beskrivelser af hjemløses liv, men ikke mindst meget fine beskrivelser af, hvordan vi almindelige mennesker ser på "manden på gaden", er det gennemgående tema i bogen. Enten undgår vi dem, eller også lader vi som om, de ikke eksisterer. "Få dig et liv" tænker vi, og det er sikkert også det, titlen "Livløs" spiller på. Ud over at flere af de hjemløse bliver gjort godt og grundigt livløse, så har de heller ikke noget liv i vore øjne.

Krimien er godt skrevet, Billingham har et flot sprog, og den rummer masser af nuancer. Men jeg må tilstå, at jeg synes, den er alt for lang. Det er synd, for Billingham er sædvanligvis en super spændende og velskrivende forfatter, hvor man hænger på til sidste side. Men lad dig ikke skræmme af denne anbefaling. Forfatteren er virkelig værd at læse.
Min anbefaling må desværre gå til de øvrige romaner med Tom Thorne. Læs dem! - og så er du måske parat til denne, som du selvfølgelig ikke vil undvære som ægte Billingham fan.

Oversat fra engelsk af Allan Hilton Andersen efter 'Lifeless'. Modtryk, 2008. 434 sider.