Jesus, pengene og livet af Gretelise Holm

Oprettet: 26.09.2012 - 11:04

Bog: "Jesus, pengene og livet" af Gretelise Holm

Forfatteren, journalisten og samfundsdebattøren Gretelise Holms beretning om sin families baggrund og om sin opvækst som nomadebarn i jyske landsogne.

Gretelise Holm
Teli Media

Den succesrige krimiforfatter fortæller i sine erindringer om en barndom præget af fattigdom og tæsk. Bogen er både biografi og en fantastisk historiefortælling fra halvtredserne og tresserne.

Gretelise Holm kender jeg fra kriminalromanerne og har egentlig aldrig spekuleret over hendes opvækst, eller hvordan hendes barndom, ungdom og liv uden for kriminalromanerne har været –ud over at hun arbejder som journalist.

Og så jeg møder jeg Gretelise Holm i hendes nye bog som 14-årig i 1960 , hvor hun på det tidspunkt fik sin første plads i huset. Nu ruller fortællingen frem - en fortælling om et barndomsliv med ti søskende, stor fattigdom og et hårdt liv, hvor hendes far ikke sparede på tæskene, mens hendes mor så til i Jesu navn!

Gretelise Holms far var fra meget fattige kår og kom tidligt ud at tjene. Hans barndom var fyldt med mishandling, dårlig ernæring, og ja - beskrivelsen er så intens, at man som læser intet besvær har med at forstille sig en trøstesløs barndom. Hendes mor kom fra et mere religiøst miljø med base i Frelsens Hær.

I bogen møder vi Gretelise Holm, som med egne ord er opvokset i en såkaldt nomadefamilie, præcis som de familier vi kender fra medierne, familier som ofte lever af overførselsindkomster og af omstændighederne tvinges til at flytte fra kommune til kommune. Hun er i udpræget grad den stærke i familien, hun har meget omsorg for sine søskende, og hun tør tage kampen op. I beskrivelsen af sin familie siger Gretelise Holm sandheden, men hun er også er loyal. Da hun får tæsk (mange) af sin far, fordi hun har tilladt sig at bruge sin egne penge på sig selv, forsvarer hun sine forældre med, at de ikke kunne handle anderledes ud fra deres forudsætninger.

Nu er bogen ikke udelukkende en fortælling om en hård barndom og ungdom men også en bog om en sej og rapkæftet pige, der allerede som 17-årig starter sin journalistkarriere på Kolding Folkeblad. Læs selv den skønne beskrivelse og nyd i det hele taget en bog, som både er biografi og en fantastisk historiefortælling fra halvtredserne og tresserne. En bog, der er fyldt med masser af billeder fra familiealbummet, som så tydeligt understøtter fortællingen.

Det gode ved bogen er også, at der kommer en fortsættelse - for som Gretelise Holm bl.a. skriver til sidst: ”Hvordan kommer jeg i gang med at skrive bøger?”, ”Hvorfor flytter jeg til Århus?”, ”Og hvad laver jeg senere i Afrika?”. Det glæder jeg mig til at få svar på i næste del af erindringerne.

Gretelise Holm står selv for udgivelsen med et oplag på 3000 - og helt ærligt, det er vist alt for få eksemplarer!