Forhærdede tidselgemytter af Gretelise Holm

Oprettet: 09.11.2009 - 11:48

Bog: "Forhærdede tidselgemytter : minikrimi" af Gretelise Holm

Krimi. En myrdet præst. En hjælpepræst med rigeligt motiv. Præsteelskende damer i menigheden.

Gretelise Holm
C&K Forlag

Et grufuldt mord i kirkens rum på en præst - let læst krimi med Inspector Morse-aner.

Gretelise Holms sympati for kirken kan i denne velkomponerede krimi ligge på et meget lille sted. Med titlen fra salmen Den yndigste rose er funden er jule-tonerne slået an, men det er ikke forsonlighed og fred der forkyndes.

En præst er blevet brutalt myrdet og endog ved to efterfølgende omgange, først ved en forgiftning, bagefter ved et dødeligt overfald.
Mange har motiv til at ville gøre præsten tavs, både blandt hans præstekolleger og i kirkebetjeningen. Den dræbte var opstillet til det kommende bispevalg og var tillige en stor kvindebedårer.

At tage folkekirkens rolle i dagens Danmark op som tema er modigt gjort af Gretelise Holm og ganske forfriskende. Og de troende folk er ikke blandt Guds bedste børn. Hun er da ganske erfaren ud i bibelcitater og julesalme-linier hvilket er betryggende midt i alle de præstelige overvejelser om tro og religiøsitet.

Mini-krimien er endnu et bevis på at forfatteren kan komponere en klassisk krimi ”efter bogen” med en stringent politimand ved navn Rolf Greve, der heldigvis er ret almindelig. Det mest interessante ved ham er, at han bor ved siden af sin mor og har et godt forhold til hende. En begyndende forelskelse i en kvindelig præst er passer fint ind i opklaringsarbejdet.

Af forlaget lanceret som en mandelgave. Krimi der signalerer: hurtig læsning, nem at håndtere og god underholdningsværdi.